Suomalaiset suurin odotuksin frisbeegolfin EM-kisoihin

Suomi lähettää 25 pelaajaa Genevessä järjestettäviin frisbeegolfin EM-kilpailuihin. Peräti 200 pelaajan joukosta Suomi on saanut eniten maapaikkoja kilpailuun. Yhteensä osallistujia tulee ennätyksellisesti 23 maasta.

Joka toinen vuosi järjestettävät EM-kilpailut ovat nykymuodossaan kymmenennet. Suomi on perinteisesti menestynyt hyvin, ja etenkin ikäluokissa Suomi on päässyt kultakantaan monesti. Tänäkin vuonna suomalaisodotukset ovat erityisesti yli 40-vuotiaissa, jossa avoimen luokan Euroopan mestaruuden vuonna 2008 voittanut helsinkiläinen Ville Piippo lähtee kilpailuun ennakkosuosikkien joukossa. Junioriluokassa ylivieskalainen Niko Rättyä kamppailee kullasta, ja nokialainen Markku Tohni puolustaa kahden vuoden takaista mestaruuttaan 60-vuotiaiden luokassa.

Ville Piippo

Lukuisista loukkaantumisista kärsinyt Ville Piippo tavoittelee jälleen mestaruutta EM-kilpailuista. (Kuva: Jari Huotari)

Tänä vuonna myös avoimeen luokkaan saadaan poikkeuksellisen kovatasoinen suomalaisryhmä, josta ennakkoon suurimmat odotukset lankeavat Jalle Stoorille. Nuori espoolainen säväytti heinäkuussa European Masters -kilpailussa Tukholmassa sijoittumalla hienosti kuudenneksi rikkoen amerikkalaisammattilaisten rintamaa. Hallitseva Suomen mestari Pasi Koivu on viime vuosina vakiinnuttanut asemansa kansainvälisten kilpailujen kärkikamppailuissa. Matias Söderström, Seppo Paju sekä Juho Parviainen täydentävät ennakkoon parhaiden suomalaispelaajien listaa. Kilpailun suurin ennakkosuosikki on hallitseva Euroopan mestari, saksalainen Simon Lizotte.

Ruotsi on EM-kilpailujen ylivoimaisesti menestynein maa peräti 19 mestaruudellaan. Suomen frisbeegolfhistoriaan kuuluu kuusi Euroopan mestaruutta.

Suomen frisbeegolfliitto ei tapansa mukaan ole julkistanut virallista mitalitavoitetta.

Kilpailu pelataan neljäpäiväisenä tapahtumana 20.–23.8.

Kilpailun kotisivut ja tulokset kilpailun aikana:

Jaani Länsiö