Suomen frisbeegolfliitosta VALO:n jäsenlajiliitto

Suomen frisbeegolfliitto on hyväksytty valtakunnallisen liikunta- ja urheiluorganisaation VALO:n jäseneksi 21.1.2014.

Suomen Liikunta ja Urheilu SLU ry, Nuori Suomi ry, Kuntoliikuntaliitto ry ja Suomen Olympiakomitea ry perustivat kesäkuussa 2012 uuden liikunnan ja urheilun kattojärjestön Valo:n. Valo:n tehtävänä on innostaa, uudistaa ja yhdistää. Valo toteuttaa omalta osaltaan liikuntajärjestöjen yhteisön visiota ”Olemme maailman liikkuvin urheilukansa – 2020”. Tavoitteena on synnyttää lisää laadukasta liikettä paikallisella tasolla.

Suomen frisbeegolfliiton jäsenseurojen ja niissä olevien henkilöjäsenten määrän kasvun myötä, olemme täysjäseninä tasavertaisena kumppanina 56 muun valtakunnallisen lajiliiton kanssa. Emme enää kuuluu ns. pienlajiliittojen kategoriaan. Jäsenmäärämme jatkoi hienoa kasvuaan vuonna 2013. Vuoden 2013 lopussa meillä oli jäsenseuroja 53 (kasvua +51%), niissä henkilöjäseniä 2117 (kasvua +47%) ja kilpailulisenssejä 918 (kasvua +62%).

Myös frisbeegolfin harrastajamäärät ovat suorastaan räjähtäneet. Tämä näkyy mm. ratojen käyttäjämäärien kasvuna. Tarkkaa lukua harrastajista ei kuitenkaan ole, koska frisbeegolf ei näkynyt vielä vuonna 2009-2010 toteutetussa kansallisessa liikuntatutkimuksessa. Tutkimus toteutettaneen uudestaan kevään 2014 aikana.

Frisbeegolfin harrastajamäärätieto on lajillemme erittäin tärkeä, koska viimeistään se tulee asemoimaan frisbeegolfin oikealle paikalle muiden harrastajamääriltään suurten lajien joukkoon.