Yhteenvedon paikka

Kausi 2013 lähestyy loppuaan ja seuraavaa kautta suunnitellaan jo täyttä häkää. Liiton syyskokous on pidetty ja raamit seuraavalle vuodelle on päätetty. Tässä katsaus menneeseen ja kurkistus tulevaan.

Huiman kasvun kausi

Mennyt kausi oli lajimme kasvun osalta erittäin merkittävä. Jäsenseuroja on jo yli 50 ja jäsenmäärä ylitti 2000 jäsenen rajan, joista noin puolet pelaa kilpailulisenssillä. Liiton alaisia kilpailuja järjestettiin reilusti yli 40.

Kasvu ylitti kaikki odotukset.

Myös julkisuutta on saatu aivan eri tavalla kuin aiemmin. Jäsenseurojen aktiivinen paikallinen toiminta ja lajin harrastajamäärän kasvu on huomioitu monissa medioissa. Puhumattakaan European Openin valtakunnallisella kanavalla esitetystä suorasta TV-lähetyksestä, joka sai nettiversiona runsasta huomiota myös kansainvälisesti.

Liiton Kisakone aiheutti menneellä kaudella harmaita hiuksia niin järjestäjille kuin pelaajillekin. Kisat hoidettiin siitä huolimatta menestyksekkäästi, kiitos kärsivällisyydestänne. Tämän hetken tietojen mukaan Kisakone toimii ja voi hyvin – pieniä parannuksia on jo tehty ja lisää on luvassa. Siitä on hyvä jatkaa ensi kaudelle.

Katse tulevaan syyskokouksessa

Liiton syyskokous pidettiin 26.10. minimaalisella osallistujajoukolla. Siitä huolimatta asiat saatiin päätettyä. Hallitukseen seuraavalle 2-vuotiskaudelle tulivat valituiksi Teemu Malmelin, Kiril Häyrinen ja Tuomo Tanskanen. Hallituksessa jatkavat Ari Penttala, Saija Lehto, Tapani Aulu ja Ville Kotamäki (pj).

Jäsen- ja lisenssimaksujen rakenne ja hinnat päätettiin pitää ennallaan, vuoden 2013 mukaisina.

Toimintasuunnitelma sisältää muutamia uudistuksia ensi kaudelle. Suurinta keskustelua tulee varmasti herättämään uusi tupakointisääntö. Taustana tälle säännölle on useaan otteeseen nähty tilanne, jossa pelaaja puttaa tupakka kädessä – tai pahimmassa tapauksessa suussa. Jotain on siis tehtävä, jotta tätä lajia voidaan kutsua urheiluksi.

SM-tason kilpailuissa sekä pro-tourin osakilpailuissa on voimassa tupakkatuotteiden käyttökielto 2 minuutin aikamerkistä tuloskorttien palautukseen saakka.

Muissa SFL:n alaisissa kilpailuissa suositellaan välttämään tupakkatuotteiden käyttöä pelitilanteessa. Tämä siis tarkoittaa, että jos on pakko polttaa, se suositellaan tehtäväksi esim. siirtymäosuuksilla tai jonotettaessa ryhmän pelivuoroa, noudattaen kuitenkin PDGA:n sääntöjä.

Tupakkatuotteiksi luetaan kaikki poltettavat, sähkötupakat ja nuuska.

Toinen merkittävä muutos koskee sääntökoetta (virallisen toimitsijan koe/Certified Official test). Osallistuakseen SM-tason kilpailuun pelaajalla tulee olla voimassa oleva suoritettu sääntökoe. Nykyinen voimassaoloaika on kolme vuotta, ja melko monella pelaajalla voimassaolo päättyy 2014 aikana. Sen voi tarkistaa http://www.pdga.com/certified_officials

Liitto kustantaa ensi vuonna jokaiselle jäsenseuralle 10 kpl kokeita.

SFL:n alaisten kilpailujen säännöt julkaistaan ennen kisakauden alkua vielä omana osionaan.

Kilpailukalenteri kaudelle 2014

Ensi kauden kilpailukalenterin rakentaminen on aloitettu. Major-tason kilpailut sekä EM-kisat ovat jo kalenterissa. Lähiviikkoina päätetään SM-kisat ja SFL:n tourit. PDGA-Europelta odotetaan EuroTour -kisojen aikataulua. Loput vapaat päivät täytetäänkin sitten erilliskisoilla ja lähtökohta on, että jokainen jäsenseura järjestäisi vähintään yhdet kisat.

Tavoitteena on saada mahtumaan vieläkin enemmän kisoja lyhyeen kauteemme. Tämä onnistuu, kun järjestäjät sopivat, mitä luokkia pelataan missäkin kisoissa. Näin samalla päivällä voi olla useampiakin kisoja.

Ohjeet erilliskisahakemuksiin ovat tulossa talven aikana.

Suuret kiitokset kaikille jäsenille mahtavasta kaudesta. Te teitte sen.

Ja hyvää syksyn jatkoa, muistakaa harjoitella.
Ville Kotamäki
pj