K.O. 2013 – Seuran ensimmäiset SFL kilpailut

Keravan Keinukallion uudella 18-väyläisellä radalla järjestettiin lauantaina 24.8 Keinukallio Open 2013 -kisa. Vanhan laskettelurinteen maastossa on ollut rata jo pitkään, alkuun 9-väyläisenä, sittemmin 13-väyläisenä ja tänä vuonna rata saatiin pidennettyä täysimittaiseksi 18-väyläiseksi. Par luvun ollessa 58.

Kilpailu oli vuonna 2010 ensiaskeleensa saaneen, mutta virallisesti vuosi sitten liiton alaisuuteen siirtyneen Frisbeegolf Club Keinukallio ry:n ensimmäinen SFL-kisa. Se toimi sekä uuden radan, että kokemattoman kisajärjestäjän testipenkkinä. Kilpailun kuluessa ja vielä sen jälkeenkin TD:t pääsivät ratkaisemaan muutamia erikoisempia tapahtumia. Onneksi sääntökirja sekä kokeneemmat pelurit olivat apuna ja mieltä askarruttaneista tilanteista selvittiin ilman suurempia sanktioita. Kisojen järjestelyihin satsattiin useita kymmeniä miestyötunteja talkooporukalla ja rata saatiin hienoon kuntoon. Ja vieläkin parempaan suuntaan ollaan koko ajan menossa, kun seuralle kertyy lisää varoja kilpailuista sekä firmagolfeista. Varat käytetään puhtaasti radan kehittämiseen ja ylläpitoon. Suuremmat kisat ovat oivallinen tapa kartuttaa seuran pääomaa sekä yhteishenkeä. Uusienkin seurojen kannattaa rohkeasti tarttua kiinni kilpailutoimintaan, jotta saadaan tarpeeksi kisoja jatkuvasti kasvavalle kilpapelaajamäärälle. Jos ongelmatilanteita tulee, niin tukea saa aina Frisbeegolfiiton puolelta.

Kilpailu käytiin neljässä sarjassa MPO, FPO, MPM ja MA2, joihin oli ilmoittautunut yhteensä 62 pelaajaa. Suurin kiinnostus kohdistui odotetusti MA2 -sarjaan, johon ilmoittautuikin 37 kilpailijaa. Sarjoihin oli ilmoittautumisen alkuvaiheessa kiintiöt. Niitä jouduttiin kuitenkin hieman muuttamaan koska osoittautui, että muissa kuin MA2:ssa osallistuminen jäisi laihaksi.

IMG_1197 (Kopio)

Huipulla oli harvinaisen tuuletonta.

Kisa-aamu valkeni aurinkoisena mutta koleana ja alkuväylät jouduttiinkin pelaamaan kädet hieman kohmeisina. Auringon noustua mäkisen maaston ylle, päivä jatkui kuitenkin kesäisen lämpimänä.

Ensimmäisen kierroksen jälkeen miesten avointa sarjaa johti yksi ennakkosuosikeista, Keinukallion viime vuoden mestari, Tuomas Javanainen. Nils Iso-Markku oli neljän heiton päässä toisena. Javanaisen ensimmäinen kierros (49) olikin koko viikonlopun kovin reitattu kierros, 1029.

IMG_1526 (Kopio)

Avoimen kärkiryhmä ihastelee Javanaisen puttia.

Toisella kierroksella MA2:ssa nähtiin hieno kiri, Turo Koivusillan noustessa 26. sijalta toiseksi, 1006 reitatulla kierroksella (50). Turon mahtikierros ei kuitenkaan riittänyt voittoon sillä sarjan voittaja, ensimmäisen kierroksen kolmonen, Mikko Koppanen pelasi saman tuloksen. Nähtiinpä amatööreissä myös yksi hole-in-one väylällä yhdeksän. Mikko Ahjoniemen kiekko liiti 75 metrisen haastavan alamäkiväylän päätteeksi suoraan keskelle koria.

Avoimen sarjan voitti lopulta toinen ennakkosuosikeista, Nils Iso-Markku (51). Tuomas Javanaisen pelatessa 10 heittoa heikomman toisen kierroksen (59).

Kisan tulokset:

MPO
1. Nils Iso-Markku (104)
2. Tuomas Javanainen (108)
3. Tuomas Kaukomaa (110)
Pekka Hartikainen (110)
Jonni Rechardt (110)

FPO
1. Paula Nikkanen (139)
2. Nina Kiminki (140)
3. Mari Lampinen (146)

MPM