Suomenmestaruuskisat Oulussa päättyivät huipputuloksiin

Kolmipäiväinen suomenmestaruusturnaus huipentui tänään finaalipäivänä Oulun Meri-Toppilassa. Erillisiä finaaleja ei pelattu, vaan kaikki pelaajat pelasivat täyden kierroksen. Jokaiselle loppuun asti jaksaneelle pelattavia väyliä kertyi siis 72. Jotkut joutuivat vielä pelaamaan ylimääräisiä väyliä, koska kaikissa sarjoissa sijat 1-3 selvitettiin ratkaisupelillä yhteistulosten ollessa samat kahdella tai useammalla pelaajalla.

Avoimessa sarjassa nähtiin huikea jännitysnäytelmä, joka kesti aina viimeisille väylille saakka. Ensimmäisellä kierroksella yllättävän vaisua peliä esittänyt Jussi Meresmaa nousi sijalta 15 aina pronssille saakka, pelaten finaalissa hyvän tuloksen, 52.

Koko viikonlopun tasaisen varmasti pelannut Pasi Koivu – kaikki neljä kierrosta 55 heitolla – nappasi hopeisen mitalin kahden heiton turvin. Jännitysnäytelmä, jossa Koivu ja Seppo Paju vuorottelivat kisan kärkipaikalla ja ylsivät uskomattomiin huippusuorituksiin, päättyi lopulta Pajun voitoksi käsittämättömän kovalla finaalikierroksella, 50 heittoa. Tämä on vain kaksi heittoa huonompi, kuin torstai-iltaisen parigolfin voittotulos.

Parigolf-kisan voittaneet Erno Väyrynen ja Juho Parviainen päätyivät varsinaisen kisan sijoille 4 ja 6. Väliin mahtui vielä hyvän finaalikierroksen, 52, heittänyt Miko Fyhr.

Naisten sarjassa kaksi oli ylitse muiden; Anne Matilainen vei odotetusti kirkkaimman mitalin, mutta Anna Elo hävisi lopulta vai yhdellä heitolla. Kolmanneksi itsensä pelasi Tiia-Maria Tiistola.

Juniorit-16 -sarjassa voiton vei turvallisen johtoaseman turvin Jyri Salminen. Leevi Liitin kova loppukiri, 59, riitti kakkossijalle asti. Pronssinen mitalin itselleen lunasti Lassi Hakulinen.

Juniorit-19 -sarjassa Jere Rosenqvist vei odotetusti suomenmestaruuden. Kakkossijan vei Jukka-Pekka Pulakka hyvän finaalikierroksen turvin Henrik Löflundin nenän edestä.

Seniot-40 -sarja oli alusta loppuun Kari Vesalan hallintaa. Lopulta kymmenen heiton turvin hän vei kärkipaikan Tomi Niemisen ottaessa kakkossijan. Kolmannesta sijasta käytiin ratkaisupeli, jossa Petri Määränen oli Jouni Leskistä vahvempi.

Seniorit-50 -sarjassa suomenmestarin selvittäminen vaati ratkaisupelin, jossa pidemmän korren vei vuosikymmenien kokemuksella Marko Timonen. Hopealle jätettiin Ari Österlund ja kolmanneksi itsensä pelasi Harri Hynönen.

Kilpailun lopulliset tulokset nähtävillä kisakoneessa: http://www.frisbeegolfliitto.fi/kisakone/kilpailu/39/katso/leaderboard

Suomen frisbeeliitto onnittelee tuoreita mestareita ja kiittää kilpailun järjestäjiä onnistuneesta viikonlopusta.