Sporttiturva-vakuutus

SFL tarjoaa myös kaudella 2017 jäsenseurojensa henkilöjäsenille mahdollisuuden ottaa tapaturmavakuutus frisbeegolfin harrastamisen yhteyteen. Ideana vakuutuksessa on, että se korvaa kaikki lajin parissa sattuneet tapaturmat OP Pohjolan vakuutusehtojen mukaisesti.

Merkittävin seikka, miksi vakuutus on haluttu liiton kautta järjestää on, että oma tapaturmavakuutus ei korvaa lajin parissa sattuneita vahinkoja silloin kun kyseessä on kilpailulisenssin omaava kilpapelaaja. Sinun katsotaan harrastavan kilpaurheilua, kun harrastamassasi urheilulajissa osallistut tai valmistaudut urheiluliiton tai -seuran järjestämiin kilpailuihin tai otteluihin. Tällöin urheiluvakuutus on ainut joka näitä vahinkoja korvaa.

Vakuutusehdot (jotka voit ladata tästä) ovat vakuutusyhtiön sanelemat ja niitä liitto ei voi tulkita mielensä mukaan, mutta seuraavassa on vastattu tähän mennessä asiassa esitettyihin yleisimpiin kysymyksiin:

Paljonko Sporttiturva maksaa ja kuinka kauan se on voimassa?
OP Pohjolan Sporttiturva -vakuutuksen hinta SFL:n jäsenseurojen jäsenille on  22 € / henkilö. Vakuutus on voimassa vuoden 2017 loppuun saakka. Hinta sisältää vakuutusmaksun 20 € ja käsittelykulut 2 €.

Lasketaanko harjoituskierrokset vakuutuksen piikkiin?
Kyllä, vakuutuksen piikkiin lasketaan kaikki harjoitusohjelman mukainen harjoittelu. Satunnaiset kierrokset ovat kilpapelaajalle harjoittelua. Valvojaa tai valmentajaa ei tarvita tähän, koska kaikilla ei yksilölajissa voi sellaista olla.

Korvaako vakuutus jos aiheutan ulkopuolisille vahinkoa (henkilöt tai esineet)?
Ei korvaa, tapaturmavakuutus korvaa ainoastaan itselle aiheutuvat tapaturmavammat. Kotivakuutuksesta voi kullakin löytyä vastuuvakuutuskohta, mutta sillä ei ole mitään tekemistä tapaturmavakuutuksen kanssa.

Korvaako vakuutus heitossa tapahtuneen revähdyksen? Entä jos kaatuu heittäessä ja siten loukkaa itsensä?
Kyllä. Vakuutus kattaa myös ilman ulkoista tekijää aiheutuneet vammat, kuten revähdyksen heittäessä.

Korvaako vakuutus kun lyöt kätesi puuhun?
Kyllä, kunhan löit kätesi puuhun vahingossa.

Korvaako vakuutus nilkan nyrjähdyksen?
Kyllä, nilkan nyrjähtäminen esimerkiksi kompastuessa oksaan, kiveen tms. tai vaikka astuessa vahingossa kuoppaan kuuluu vakuutuksen piiriin.

Mistä mihin vakuutus on voimassa?
Vakuutus on voimassa vakuutuksen ostohetkestä kalenterivuoden loppuun (31.12.2017).

Mistä voi kysyä lisää vakuutuksen tarkemmista ehdoista ja mahdollisista korvauksista?
Ottamalla yhteyttä OP Pohjolaan joko puhelimitse tai sähköpostilla:
https://www.pohjola.fi/pohjola/yhteysti … 00&srcpl=1

Vakuutusyhtiö saattoi 1.1. 2016 alkaen voimaan uuden sporttiturvan, jossa ei enää tarvitse miettiä tapaturman määritelmää eikä myöskään enää tuota voimanponnistuksen ja liikkeen aiheuttamaa venähdysvammaa ja sitä, että niihin ei saisi magneettitutkimusta ja leikkausta. Nykyinen tulkinta menee niin, että korvataan kaikki äkilliset vammat (ei siis enää ulkoista tekijää) ja niihin saa myös magneettitutkimuksen ja leikkaushoidon.

Olen ostanut tämän vakuutuksen, mutta en ole saanut mitään vakuutuskirjaa / todistusta vakuutuksesta. Miten toimin vahinkotilanteessa?
Vakuutuskirja on tässä tapauksessa yleinen, liitolle suunnattu. Se on kaikille osapuolille sama ja löytyy Frisbeegolfliiton sivuilta nimellä Sporttiturva tuoteseloste. Tästä löytyy mm. vakuutusnumero, joka on kaikille SFL:n jäsenille/vakuutuksen ottajille sama. Vahinkotilanteessa toimitaan oheisen asiakirjan mukaisesti.