Vuoden parhaat 2017 valittu

• EuroProTour 2017 voittaja
  • Powergrip Pro Tour 2017 voittaja

2017 Suomen mestari Seppo Paju

Seppo Paju poimi kovimmassa kilpaluokassa voittoja ja kärkisijoituksia vakuuttavalla tahdilla. Kotimaisella Powergrip Pro Tourilla lietolainen varmisti kiertuemestaruuden jo kolmen käydyn osakilpailun jälkeen. EuroProTourilla Paju kuittasi kakkossijan Helsingin avauskisassa ja jatkoi voitokkaasti Norjassa.

Hyvinkään SM-kilpailuissa mies puolestaan palasi Suomen mestariksi kuuden vuoden tauon jälkeen. Paju kruunasi kautensa sijoittumalla upeasti kuudenneksi arvostetussa USDGC-kilpailussa Yhdysvalloissa.

Paju valittiin myös Suomen Urheilutoimittajien Vuoden Parhaat -äänestyksessä 2017 parhaaksi frisbeegolfaajaksi.

Vuoden naisurheilija: Henna Blomroos, Rauman Frisbee ry

• SM-hopeaa 2017, naiset avoin
  • Powergrip Pro Tour 2017 voittaja
  • EuroProTour 2017 hopeaa

Henna Blomroos

Henna Blomroosin menestys kotimaassa oli kaudella 2017 vakuuttava. SM-hopean ohella raumalaisen meriitteihin lisättiin Powergrip Pro Tourin voitto sekä kakkossija European Open major-turnauksessa Nokialla.

Blomroos osallistui myös kolmeen EuroProTourin osakilpailuun, tuloksena yksi voitto ja kaksi kakkossijaa, jotka yhdessä takasivat kiertuehopean. Kauden mittaan raumalaisen palkintokaappiin lisättiin myös parifrisbeegolfin sekä joukkuefrisbeegolfin kultaiset SM-pokaalit.

Vuoden juniori: Samuel Stenman, Liitokiekkoseura Mustavaris ry

• Suomen mestari 2017, juniorit-15

Samuel Stenman

Kovatasoisessa 15-vuotiaiden junioriluokassa nähtiin kaudella 2017 lukuisia huippusuorituksia. Ratkaisevasti vaakakupin Stenmanille käänsi Junioreiden SM-kilpailujen viimeinen kierros, jolla Stenman karisti sadesäässä kilpaveljet kannoiltaan ja kiri Suomen mestaruuteen.

Nuorukaisen kokonaistulos oli kaikki luokat huomioiden junioreiden ja amatöörien SM-kilpailujen kovin. Stenman kartutti kauden aikana kokemusta hyvällä menestyksellä myös avoimen luokan kilpailuissa.

Vuoden läpimurto: Anna-Sofia Haipus, Ähtärin Urheilijat ry

• SM-pronssia 2017, naiset avoin
  • PDGA ratingin nousu 790 pisteestä 876 pisteeseen

Anna-Sofia Haipus

Juniori-ikäinen Anna-Sofia Haipus murtautui naispelaajiemme eturintamaan kauden 2017 aikana.

Haipus onnistui nostamaan pelinsä tasoa, mikä toi kauden edetessä tukun palkintopallisijoituksia naisten luokassa. Merkittävin nousu palkintokorokkeelle nähtiin Hyvinkäällä, kun ähtäriläinen heitti SM-pronssia.

Vuoden suoritus: Disc Golf Team Finland

• Joukkuekilpailun MM-hopeaa
  • Joukkueen kokoonpano: Tapani Aulu (c), Mikael Hakala, Anne Kettunen, Juho Parviainen, Ari Penttala, Kari Vesala

Aulu, Hakala, Parviainen, Kettunen, Vesala ja Penttala

”Mennä rohkeasti sinne, minne kukaan ei ole mennyt” olisi voinut olla nimetyn edustusjoukkueemme motto, kun se suuntasi tiensä Ison Britannian Colchesterissa järjestettyihin MM-kilpailuihin.

Uusi kilpailuformaatti osoittautui mielekkääksi ja joukkue näytti hienoa yhteishenkeä sekä kykyä venyä tiukoissa paikoissa. Vahvasti esiintyneessä joukkueessa erityisesti junioripelaajamme Mikael Hakala pelasi erinomaiset kisat, keräten MM-kilpailujen suurimman henkilökohtaisen pistesaaliin.

Palkintona upeista otteista ripustettiin suomalaisten kaulaan MM-hopeamitalit.

Vuoden jäsenseura: Disc Golf Hyvinkää ry

DGH:n talkooväki toteutti hienot SM-kilpailut

Hädässä ystävät tunnetaan, sanovat.

SM-kilpailujen kohtalo oli syksyllä 2016 vaakalaudalla, kun kilpailunjärjestäjiä ei usean haun myötä ilmaantunut.  Jäsenseurojen syvistä riveistä astui esiin nopealla päätöksellä DGH:n porukka.

SM-kilpailut ovat perinteisesti seuravetoisen kilpailutoiminnan keihäänkärki.

DGH järjesti vuoden 2017 frisbeegolfin SM-kilpailut elokuussa Hyvinkäällä. Napakka aikataulu ei näkynyt ulospäin järjestelyissä, vaan Nummenmäen metsäradalla kilpailtiin komea urheilutapahtuma, joka jatkoi saumattomasti tasokkaiden SM-kilpailujen linjaa.

Vuoden frisbeeteko: Ville Kotamäki

Ville Kotamäki Hyvinkään SM-kilpailuissa. Kuva: SFL / Jari Huotari

Vapaaehtoistyön merkitystä ei voi liiaksi korostaa lajissamme. Ville Kotamäki on elävä esimerkki omistautumisesta kilpailemisen ohella vapaaehtoistehtäviin, oli kyse sitten ruohonjuuritason seuratyöstä tai kansainvälisen kattojärjestön vastuupaikasta.

Kotamäki ei jäänyt menestyksekkään SFL:n puheenjohtajakautensa jälkeen lepäämään laakereillaan, vaan valittiin 2017 PDGA Europen kurinpitolautakuntaan ja nimettiin sen puheenjohtaksi.

Erityismainnat

Kauden 2017 aikana saavutettiin lisäksi erityismaininan arvoisia merkkipaaluja:

• Suomen frisbeegolfliiton ensimmäinen valtakunnallinen juniorileiri järjestettiin keväällä 2017. Leiri keräsi yhteen yli 30 alle 15-vuoden ikäistä junioria ja oli menestys. Ohjaajina leirillä toimivat Janne Hirsimäki, Jenni Eskelinen, Mikko Kivioja, Mikko Pulli ja Toni-Mikael Syrjänen. Leirin valvojina toimivat Taneli Sirkelä ja Sampo Kainulainen.

•  Juniorileirin kanssa samassa yhteydessä järjestettiin myös kansallinen huippu-urheilupaneeli, joka loi suuntaviivoja frisbeegolfin maajoukkuetoiminnalle ja huipputason frisbeegolfin tukirakenteille.

• Kajsa Wickström valittiin PDGA Europen johtokuntaan ja myöhemmin sen ensimmäiseksi puheenjohtajaksi.

• Frisbeegolfliiton hallitus haluaa kiittää Mikko Kaakista kokopäiväisen toiminnanjohtajan roolin luomisesta liiton erityisessä toimintaympäristössä.  Mikko on kantanut toiminnanjohtajan vastuuta esimerkillisesti kehittäen samalla toimintaa liiton tarvitsemaan suuntaan.Yhteistyön rakentaminen erilaisiin instansseihin ja rakenteiden uudistaminen ja luominen mm. pitkään kehitteillä olleen juniorileirin osalta ovat suurelta osin Mikon käsialaa. Juniorileiri siirtyy luonnollisesti osaksi liiton perustoimintaa. Mikko on myös upeasti sitoutunut perehdyttämään seuraajansa Anniinan tuleviin haasteisiin. Kiitos Mikko :)