Lisenssi ja vakuutus 2019

Kilpailulisenssin voi hankkia vain Suomen frisbeegolfliiton jäsen (= jäsenseuran jäsen). Suomalaiselle pelaajalle kilpailulisenssi vaaditaan kaikkiin SFL:n alaisiin kilpailuihin ja lisenssikauden PDGA-jäsenyys sisältyy kilpailulisenssin hintaan.

HUOM! PDGA-jäsenyyden ostaminen suoraan PDGA:lta ei vaikuta lisenssin hintaan.

Jäsen- ja lisenssimaksut 2019:

Aikuinen Juniori (1.1.2001 ja myöhemmin syntyneet)
Jäsenyys 3 € (+ transaktiokulu 1,5 €) 2 € (+ transaktiokulu 1,5 €)
Kilpailulisenssi 50 € (+ transaktiokulu 1,5 €) 25 € (+ transaktiokulu 1,5 €)

Tämän ohjesivun sisällys:

1. Näin rekisteröidyt Suomisport-palveluun
  2. Jäseneksi liittyminen Suomisportissa
  3. Kilpailulisenssin tilaaminen Suomisportista
  4. PDGA:n lisätuotteiden tilaaminen
  5. Sporttiturva-vakuutus 2019
  6. Miten saan lisenssini näkymään voimassaolevana Metrixissä?
  7. Toimitsijatesti (PDGA Certified Official)
  8. Monijäsenyys SFL:n jäsenseuroissa

1. Näin rekisteröidyt Suomisport-palveluun

Kaikkien jäsenseurojen frisbeegolfaavien jäsenten tulee liittyä Suomisport-järjestelmän käyttäjiksi. Rekisteröityneet käyttäjät voivat liittyä järjrestelmässä oman jäsenseuransa jäseneksi sekä halutessaan ostaa myös  SFL:n kilpailulisenssin ja/tai frisbeegolfin Sporttiturva-vakuutuksen.

Palveluun voi rekisteröityä joko osoitteessa www.suomisport.fi tai Suomisport-mobiilisovelluksessa. Palveluun rekisteröidytään ja kirjaudutaan myöhemmin uudelleen sähköpostin tai tekstiviestin kautta saadulla kertakirjautumiskoodilla.

Apua? Suomisportiin rekisteröitymisen pikaohjeen löydät täältä.

2. Jäseneksi liittyminen Suomisportissa

Liiton varsinaisia jäseniä ovat liiton hallituksen hyväksymät rekisteröidyt jäsenseurat. Suomen frisbeegolfliitto ei ota vastaan suorajäsenyyksiä.

SFL:n jäsenrekisterinä toimii Suomisport-järjestelmä, jossa jäseneksi liitytään joko ostamalla palvelusta seuran jäsenyyden, tai vaihtoehtoisesti seuran yhteyshenkilö lisää sinut jäseneksi järjestelmään. Suomisport-palvelu toimii osoitteessa www.suomisport.fi sekä Suomisport-mobiilisovelluksessa.

Kuinka jäsenyys ostetaan? Katso ohje jäsenyyden ja lisenssin ostamiseen täältä.

3. Kilpailulisenssin tilaaminen Suomisportista

Kilpailulisenssin voi hankkia vain Suomen frisbeegolfliiton jäsen (= jäsenseuran jäsen). Suomalaiselle pelaajalle kilpailulisenssi vaaditaan kaikkiin SFL:n alaisiin kilpailuihin ja PDGA-jäsenyys sisältyy kilpailulisenssin hintaan. HUOM! PDGA-jäsenyyden ostaminen suoraan PDGA:lta ei vaikuta lisenssin hintaan. SFL:n kilpailulisenssin voi ostaa osoitteesta www.suomisport.fi tai Suomisport-mobiilisovelluksesta.

Major-tasoisten kisojen pelaajilla, SM-kilpailuiden pelaajilla sekä pro-tourin kilpailijoilla on oltava kilpailulisenssin lisäksi myös voimassaoleva PDGA:n toimitsijatesti (sääntökoe). Lisätietoja toimitsijatestistä alempana tällä sivulla.

Pelaaja: Näin pystyt ostamaan jäsenyyden ja lisenssin Suomisportista.

4. PDGA:n lisätuotteiden tilaaminen

Lisämaksusta lisenssin yhteyteen voi tilata:

• 30 euron lisähintaan PDGA-kiekon ja -minin. SFL ei vastaa toimitettavan kiekkopaketin sisällöstä, kiekot toimittaa PDGA niiden saatavuuden mukaan.
  • PDGA:n Discgolfer-lehden 40 euron vuosihintaan. Lehti ilmestyy neljä kertaa vuodessa.

Lisätuotteita voi tilata vain välittömästi ennen oman kilpailulisenssin ostoa, jotta ne ehtivät samaan tilaukseen PDGA-jäsenyyden tilaamisen/uusimisen kanssa. Lisätuotteita voi tilata vain, jos hankkii SFL:n kilpailulisenssin.

PDGA-lisätuotteita voi tilata Suomisportin tilaussivun kautta (linkki alla). Huomioithan, että lisätuotteet on tilattava erikseen ennen SFL:n kilpailulisenssin hankintaa.

Lisätietoja tilaussivulla.

5. Sporttiturva-vakuutus 2019

SFL:n jäsenseurojen jäsenille on tarjolla vuodelle 2019 OP:n Sporttiturva -vakuutus hintaan 65 € / henkilö. Sporttiturva päättyy 31.12.2019.

Tutustuthan huolella vakuutuksen tuoteselosteeseen ja vakuutusehtoihin:

SFL:n jäsenseuran jäsen voi ostaa vakuutuksen joko osoitteesta www.suomisport.fi tai Suomisport-mobiilisovelluksessa. Kilpailisenssin hankkiva pelaaja voi ostaa vakuutuksen joko lisenssioston yhteydessä tai myöhemmin lisenssiostonsa jälkeen. Myös sellainen SFL:n jäsenseuran jäsen, joka ei ole aikeissa ostaa kilpailulisenssiä, voi halutessaan hankkia frisbeegolfin Sporttiturvan palvelumaksutoimituksen avulla. Ohjeistusta vakuutuksen hankintaan löytyy alla olevan linkin kautta.

Apua? Täältä löydät ohjeen vakuutuksen hankkimiseen.

6. Miten saan lisenssini näkymään voimassaolevana Metrixissä?

1. Osta ensin seurasi jäsenyys Suomisportista joko osoitteesta www.suomisport.fi tai Suomisport-mobiilisovelluksesta. Tämän jälkeen pystyt ostamaan järjestelmästä myös kilpailulisenssin.

2. Tilauksen jälkeen SFL-lisenssisi on voimassa. Liitto syöttää lisenssiin sisältyvän PDGA-jäsenyytesi voimaan tämän jälkeen 0-9 vuorokauden viiveellä. Mikäli tarvitset jäsenyydelle nopeutetun käsittelyn, ota yhteyttä liiton toiminnanjohtajaan. Saat syötön jälkeen suoraan vahvistusviestin PDGA:n järjestelmästä.

3. Lisää PDGA-numerosi myös Suomisport-profiiliisi heti, kun sinulla on PDGA-numero on. Löydät Suomisport-profiilisi lajikohtaisista lisätiedoista paikan numeron lisäämiselle lisenssioston jälkeen. Pääset täyttämään PDGA-numeron (pelkkä numero, ei #-etuliitettä) profiiliisi kirjautumalla Suomisportiin osoitteessa www.suomisport.fi.

Omalta etusivultasi löytyy lisenssioston jälkeen kohta ”lajikohtaiset lisätiedot”. Voit täyttää numeron klikkaamalla kohtaa ”PDGA:”. Huom! Täyttökohta näkyy vain palvelun selainversiossa.

4. Kun olet lisännyt PDGA-numerosi Suomisportiin, Metrix pystyy havaitsemaan lisenssisi tämän jälkeen päivän viiveellä. Lisää oma Sportti-ID-numerosi, PDGA-numerosi sekä syntymävuotesi Metrixin tietoihisi.

Huomaathan, että Metrix tunnistaa lisenssisi voimassaolon vain, mikäli kaikki edellä mainitut asiat on kunnossa.

Pulmia? Vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin löydät täältä.

7. Toimitsijatesti (PDGA Certified Official)

SFL edellyttää PDGA:n toimitsijatestin suorittamista SM-kisojen kilpailunjohtajilta, sekä kaikilta PDGA:n alaisten kilpailujen johtajilta. Toimitsijatestin suorittaminen on myös vaatimus Major-tasoisten kisojen pelaajille, SM-pelaajille sekä pro-tourin kilpailijoille. Kaikille muille kotimaisten kisojen kilpailunjohtajille ja lisenssipelaajille toimitsijatestin suorittamista suositellaan.

Testi on lyhyt nettilomakkeella suoritettava monivalintatehtävä, jossa voit käyttää apunasi sääntökirjaa ja kilpailuopasta. SFL tarjoaa sääntökokeet jokaiselle nimetylle kilpailunjohtajalle (TD) ja apulaiskilpailunjohtajalle (apu-TD). Ilman sanktioidun kilpailun TD-statusta koe maksaa 10 €.

Ota yhteys PDGA:n maakoordinaattori Tapani Auluun, mikäli sinulta puuttuu toimitsijakoe ja olet nimetty TD:ksi kilpailuhakemuksessa: pdga@frisbeegolfliitto.fi.

8. Monijäsenyys SFL:n jäsenseuroissa

Yksittäinen henkilö voi olla samanaikaisesti jäsenenä niin monessa seurassa kuin hän haluaa ja seurojen omat säännöt määrittelevät nämä jäsenyysehdot.

Jokainen SFL:n jäsenseuran jäsen voi kuitenkin edustaa vain yhtä seuraa SFL:ssa, jolloin muut seurajäsenyydet katsotaan liiton näkökulmasta ei-edustusjäsenyyksiksi.

Edustusseura määrittyy Suomisportissa lisenssin ostamisen yhteydessä ilmoitetun seuran mukaan. Lisenssinoston yhteydessä ilmoitettuun seuraan on maksettava myös seuran jäsenmaksu. Muut kuin lisenssinoston yhteydessä ilmoitetut seurat ovat pelaajan ei-edustusseuroja.

Edustusjäsenyyden siirto:

Suomisport-järjestelmässä seurasiirron pystyy tekemään liiton toiminnanjohtaja Anniina Ihamäki.