Ope-kurssi

Frisbeegolfin Ope-kurssi toimii osana Suomen frisbeegolfliiton ja Koululiikuntaliiton yhteistyötä.

Frisbeegolfin Ope-kurssi

Frisbeegolfin Ope-kurssi on Suomen frisbeegolfliiton suunnittelema lajikoulutus opettajille. Ope-kurssi on suunniteltu niin, että liiton jäsenseurat voivat itsenäisesti kouluttaa toiminta-alueensa ala- ja yläkoulun, sekä lukion liikunnanopettajia frisbeegolfiin liittyvissä asioissa.

Frisbeegolfin Ope-kurssi on tiivistetty versio Ohjaaja 1-kurssin sisällöstä ja kurssiin onkin kiteytetty heittotekniikan osalta vain kaikkein keskeisimmät asiat. Ope-kurssin sisällöt ovat näin ollen Ohjaaja 1-kurssin suorittaneelle henkilölle entuudestaan tuttuja.

Kurssin tarkoituksena on kasvattaa opettajien tietoutta frisbeegolfin heittotekniikasta, pelaamisesta ja sovelluksista osana koulun liikuntatunteja. Koulussa lajin alkeet oppinut ja innostuksen kipinän saanut nuori voi tämän jälkeen jatkaa harrastamista liittymällä paikalliseen seuraan. Muistathan markkinoida oman seurasi toimintaa Ope-kurssin toteutuksen yhteydessä!

Mitä Ope-kurssi pitää sisällään?

Frisbeegolfin Ope-kurssi koostuu yhden päivän aikana toteutettavasta lähiopetuksesta, joka sisältää luento-osuuden, sekä käytännön harjoittelun.

• Luento-osuus painottuu lajiin tutustumiseen, sekä sääntöjen ja turvallisuuden käsittelyyn.
  • Käytännön harjoittelu sisältää lajin perusteet ja erilaisiin koulumaailmaan soveltuviin peleihin ja leikkeihin tutustumisen.

Ope-kurssin materiaalit

Seuroille tarkoitettu

Opettajille / kouluille tarkoitettu

Yhteistyö Koululiikuntaliiton kanssa

Suomen frisbeegolfliitto ja Koululiikuntaliitto aloittivat yhteistyön frisbeegolfin tukemiseksi osana koulun liikuntaa.

Toiminnan tavoitteena on, että koulut kykenisivät ottamaan frisbeegolfin paremmin osaksi koulun liikuntatunteja ja mahdollisesti järjestämään koululaisille tarkoitetun frisbeegolfkisan.

Yhteistyön tarkoituksena on myös kannustaa seuroja luomaan suhteita oman alueensa kouluihin frisbeegolf-kumppanuuden muodossa. Kumppanuuteen kuuluu kolmenlaista toimintaa:

• Frisbeegolfista kiinnostuneiden opettajien kouluttaminen lajiin liittyvissä asioissa (kevät tai syksy 2021)
  • Koululaisten oman frisbeegolfkisan järjestäminen koulun tukena (syksy 2021)
  • Kouluvierailun toteutus ja oman toiminnan markkinointi lajikipinän saaneille nuorille, esim. liikuntatunnin yhteydessä järjestetty taitokisa (kevät / syksy 2021)

Seura voi sopia kumppanuuden sisällöstä paikallisen koulun kanssa yhteisten resurssien ja kiinnostuksen mukaan. Kaikkea ei tarvitse tehdä kertarysäyksellä, vaan toimintaa voi suunnitella pidemmällekin aikavälille.

Mikäli valmistuneet materiaalit saivat teidät kiinnostumaan oman alueenne koulujen frisbeegolfkumppanuudesta, olkaa yhteydessä liiton nuoriso- ja koulutuskoordinaattori Leo Piiroseen. Leon tavoitat sähköpostitse: leo.piironen@frisbeegolfliitto.fi

Kurssin kesto on noin kolme tuntia, joten se soveltuu kätevästi viikonloppuna tai arki-iltana toteutettavaksi. Kurssi toteutetaan alta löytyvien materiaalien avulla.

Turvallisuusnäkökohtia koululiikunnan järjestämiseen

Jos mahdollista, käytä aina koulutettua lajiohjaajaa aloittaessasi frisbeegolf-opetuksen. Suomen frisbeegolfliiton akkreditoimat lajiohjaajat löydät täältä.

Jos ohjaajaa ei ole saatavilla:

• Opeta tai kertaa turvallisuusasiat jokaisen liikuntatunnin alussa.
  • Hyödynnä pienet ryhmät (max 5 hlöä/ryhmä) ja huolehdi, että yksi aikuinen valvoo enintään kahta ryhmää. Vanhempien oppilaiden ollessa kyseessä valvontaa ei tarvita näin paljon, vaan voidaan soveltaa tarpeen mukaan. Hanki tarvittaessa lisää aikuisia valvojiksi.
  • Tutustu Fribagolfoppaan turvallisuuskappaleeseen
  • Kun teet kenttäharjoitteita, laita oppilaat riviin ennen kiekkojen jakamista ja määrittele yksi heittosuunta. Kenttäharjoitteissa kiekot haetaan vasta sitten kun kaikki ovat heittäneet, ja silloinkin vasta opettajan tai valvojan annettua luvan.
  • Muista huolellinen lämmittely vammojen ehkäisemiseksi.

Fribagolfopas

Lataa opas PDF-muodossa. Kirjaa on saatavilla myös painettuna toiminnanjohtajalta: toiminnanjohtaja@frisbeegolfliitto.fi

Muita koululiikuntamateriaaleja