Vuoden vapaaehtoispalkinto on myönnetty TFS:n Petri Anttiroikolle!

Tänä vuonna palkinnon saa Tampereen Frisbeeseura. Seuran puheenjohtaja Petri Anttiroiko on valittu vuoden vapaaehtoiseksi!

Kuva: Tuomo Rikman / SFL

”Tiedätkö sen kaverin, joka kävelee sinua vastaan radalla ja tervehtii sinua lämpimästi hymynsä alta? Hän toivottaa sinut tervetulleeksi kotiinsa, Tampereen Frisbeegolf Sentterille. Kyllä, on oikeutettua puhua hänen kodistaan, sillä törmäät häneen radalla toistuvasti. Saatat kohdata hänet radan takalenkillä, metsästä ihmettelemästä väylien muotoja ja haasteita. Kohtaamasi henkilön kasvoilla on mietteliäs ilme, sillä olet juuri kohdannut ”Teedeen”, eli seuramme henkilön joka hyvin usein on vastuussa seuramme järjestämistä kilpailuista. Kohtaamisennekin aikana hän miettii, kuinka kilpailuista saisi vielä paremman kilpailijoille. Toisena päivänä kohtaat jälleen saman henkilön, mutta tällä kertaa hän on siimaleikkurin varressa putsaamassa etulenkin väylän reunuksia.”

Tänään, 3.12., juhlitaan Vapaaehtoisten päivää Suomessa. Suomen frisbeegolfliitto ylpeänä julistaa, että vuoden vapaaehtoispalkinnon saajaksi on valittu tänä vuonna Tampereen Frisbeeseuraan kuuluva Petri Anttiroiko! Suomen frisbeegolfliitto onnittelee Petri Anttiroikoa ja Tampereen Frisbeeseuraa lämpimästi!

OP Ryhmä ja Olympiakomitea valitsivat #kiitosseuratoimija-somepostausten joukosta vuoden vapaaehtoisen seuratoimijan, joka saa seuralleen kiitoksena 3000 euron stipendin. Olympiakomitean uutinen: https://www.olympiakomitea.fi/2021/12/03/tampereen-frisbeeseuran-vetaja-petri-anttiroiko-valittiin-vuoden-2021-vapaaehtoiseksi/

”Tällaisen huomionosoituksen ja palkinnon saaminen tuntuu hienolta ja etuoikeutetulta. Etenkin kun Suomessa on valtava määrä urheiluseuroja, joissa toimii paljon aktiivisia vapaaehtoisia. Mieltä lämmittää myös se että seuramme saa merkittävän stipendin, mikä mahdollistaa seuratyön laajentamisen”, pohtii Anttiroiko, joka on tällä hetkellä jäsenenä myös Suomen frisbeegolfliiton hallituksessa.

Anttiroiko on kokenut vapaaehtoistyön antoisana: ”vapaaehtoistyö antaa minulle paljon; sosiaalista pääomaa, ystäviä, fyysistä aktiivisuutta, käsillä tekemisen iloa ja ehkäpä isoimpana se että yhteisöllemme mahdollistuu kisoja ja muita seuratapahtumia. Se on simppelisti kivaa hommaa.”

Tampereen Frisbeeseuran hallitukseen kuuluva Johanna Parviainen tiivistää palkinnon merkityksen seuralle näin: ”Palkinto oli meille uskomattoman hieno yllätys ja se mahdollistaa meidän seuralle paljon. Ideariihi palkintosumman kohdentamiseen seuratoiminnassamme tullaan käynnistämään hetimmiten ja uskon, että löydämme yhdessä sille parhaan mahdollisen käyttötavan.”

”Tarkoituksenamme oli yllättää Petri ja luoda hänelle julkinen kiitos koko seurayhteisömme puolesta siitä työstä mitä hän on seuran ja lajin eteen alueellamme tehnyt. Uskon, että kiitos meni näin perille ja valinta vuoden seuratoimijaksi nostaa tämän kiitoksen kyllä kokonaan omalle tasolleen.”

Parviainen näkee Petri Anttiroikon kaltaisten vapaaehtoisten merkityksen niin frisbeegolfissa kuin muissakin urheilulajeissa suurena. ”Meillä on hieno kasvava laji jota pyöritetään vielä lähes täysin vapaaehtoisvoimin. Jokainen vapaaehtoinen, joka uhraa omaa vapaa-aikaansa rakastamansa lajin eteen on ansainnut nöyrän kiitoksen ja kaiken kunnioituksen. Petrissä kulminoituu kaikki se, mitä nykyisessä seuratoimintamallissa tarvitaan. Hän on se, joka toimillaan ja esimerkillään saa muutkin ympärillään motivoitua yhteisen hyvän eteen.”

Kuva: Mika Kylmäniemi / OK