Suomen frisbeegolfliitto on hyväksytty Suomen Paralympiakomitean jäseneksi

Paralympiakomitean tehtävänä on kehittää ja koordinoida suomalaista vammaisurheilua ja -liikuntaa matalan kynnyksen harrastamisesta aina kansainväliseen huippu-urheiluun saakka. Paralympiakomiteaan kuuluu SFL:n ohella 24 valtakunnallista urheilulajiliittoa.

Kymmeniä pieniä kuvia, joissa on liikunta-, näkö- ja kehitysvammaurheilijoita.

Suomen Paralympiakomitea pähkinänkuoressa

Suomen Paralympiakomitea on valtakunnallinen urheilu- ja liikuntajärjestö liikunta-, näkö- ja kehitysvammaisille sekä elinsiirron saaneille ja dialyysissä oleville henkilöille.

Suomen frisbeegolfliitto on hakenut Paralympiakomitean jäsenyyttä, ja jäsenyys hyväksyttiin 18.11.2021. SFL on yksi 25 valtakunnallisesta lajiliitosta, joka on Paralympiakomitean jäsen.

Paralympiakomitea toimii vammaisten ja erityistä tukea tarvitsevien henkilöiden edunvalvojana kilpaurheilussa ja harrasteliikunnassa, mm. harrastamisolosuhteita ja harrastamisen edellytyksiä edistäen.

Paralympiakomitea vastaa vammaishuippu-urheilun kansainvälisestä vaikuttamisesta sekä sen viestinnästä ja mielikuvista Suomessa.

Nykyinen Suomen Paralympiakomitea aloitti toimintansa vuoden 2020 alussa, kun Suomen Vammaisurheilu ja -liikunta VAU sekä Suomen Paralympiakomitea yhdistyivät koko suomalaisen vammaisurheilun ja -liikunnan kattavaksi järjestöksi (pois lukien kuulovammaisten urheilu ja liikunta, joista vastaa Suomen Kuurojen Urheiluliitto).

Paralympiakomitealla on kahden eri tason jäseniä, paikallisia yhdistyksiä ja urheiluseuroja sekä valtakunnallisia lajiliittoja.

Mitä Paralympiakomitea tarjoaa jäsenliitoille?

• Paralympiakomitean jäsenenä lajiliitto pääsee vaikuttamaan suomalaisen vammaisurheilun ja -liikunnan tulevaisuuden suuntaan ja painotuksiin.
  • Paralympiakomitea tukee ja konsultoi urheilun lajiliittoja vammaisurheilu- ja -liikuntatoiminnan kehittämisessä.
  • Paralympiakomitea auttaa viestimään lajiliittojen vammaisurheiluun liittyvästä toiminnasta ja mahdollisuuksista omien verkostojensa kautta.
  • Paralympiakomitean koulutustarjonnasta löytyy lajiliittojen toimijoille hyödyllisiä koulutuksia, kuten Valmentaminen vammaisurheilussa -työpaja ja Avoimet ovet -työpaja.
  • Paralympiakomitean kautta voi hakea Ahos-apurahaa esimerkiksi ohjaajaksi kouluttautumiseen sekä Startti-stipendiä erityisryhmätoiminnan alkuvaiheen kustannuksiin. Näitä tukimuotoja voivat hakea myös muut kuin Paralympiakomitean jäsenet.

Lue lisää Paralympiakomiteasta täältä.