Esittelyssä liiton nuoriso- ja koulutuskoordinaattori

Monelle frisbeegolfin seuraajalle varsin tuttu nimi, Leo Piironen, aloitti hiljattain uudessa toimessa, kun hän käynnisteli työnsä nuoriso- ja koulutuskoordinaattorina Suomen frisbeegolfliitossa.

26-vuotias Piironen pisti huhtikuussa pyörät pyörimään uudessa toimenkuvassaan ja into on piukassa.

”Lähdin tähän toimeen varsin hyvillä fiiliksillä. Juniorityö ja kouluttaminen ovat aina kiinnostaneet ja kun taustalla on ollut pitkäaikainen haave työllistyä lajin parissa, niin mikäs tämän parempaa.”

Junioritoiminnan kehitys keskiössä

Piironen tarttui heti tuumasta toimeen ja lähti työstämään seuroille kohdistettua junioritoiminnan kyselyä. Tarkoituksena oli kartoittaa suomalaisen junioritoiminnan tilaa ja sen kehityskohteita.

Liiton junioritoiminnan kyselyn tuloksista voi lukea lisää täällä.

”On monia seuroja, joissa junioritoiminnan pyörittäminen nähdään haastavana osa-alueena. Varmistuimme jo tässä vaiheessa siitä, että tarvitsemme enemmän apua ja opastusta seuroille”, Piironen lisää.

Piironen ei lähtenyt uuteen toimenkuvaansa aivan pystymetsästä. Hän vastasi viime vuonna liiton koulutusjaostossa ohjaajakurssien järjestelyistä ja piti Varalassa juniorileirin. Lisäksi hän opiskelee parhaillaan Haaga-Helian ammattikorkeakoulussa liikunnanohjaajaksi. Piironen käyttää seurakyselyn tuloksia myös osana opinnäytetyötään.

”Kurssit ja leiri olivat mukavia kokemuksia, joista sain hyvää pohjaa ennen tätä virallista työsuhdetta. Opinnäytetyön olisi tarkoitus olla syksyllä valmis ja joulukuussa minun pitäisi valmistua koulusta”, Piironen kertoo.

Vuonna 2019 Piironen (kuvassa vasemmalla) vastasi liiton juniorileirin järjestelyistä Varalan urheiluopistolla. Kuva: SFL

Peräti kolme avoimen luokan miesten Suomen mestaruutta voittanut Piironen on nähnyt nuoresta iästään huolimatta lajin parissa jo paljon. Huipputasolla kilpaileminen on antanut yhden näkökulman, mutta myös lapsuuden kokemuksista on paljon, mistä ammentaa. Frisbeegolf ei ollut lähelläkään nykyistä suosiotaan, kun Piironen aloitti oman taipaleensa lajin ytimessä.

”Kun itse aloitin lajin, pystyi junioritoiminnaksi käytännössä laskemaan sen, että nuorille oli viikkokisoissa oma sarja. Ohjatumpaa toimintaa ei juuri ollut, mutta tilanne on mennyt Suomessa hienosti eteenpäin”, Piironen toteaa.

”Lapsia ja nuoria pitäisi aktivoida yhteiseen sosiaaliseen tekemiseen, ja sitä kautta voisi löytää uusia ystäviäkin. Lajin parissa pysyy myös todennäköisesti pitempään, jos löytyy muita ihmisiä, joiden kanssa heitellä.”

Frisbeegolf ja koulut

Koulumaailma on yksi isompi osa-alue, johon niin Suomen frisbeegolfliitolla kuin Piirosellakin on visioita tulevaisuuden varalle. Frisbeegolf on nykyään selvästi nuorten suosiossa, joten sen lisääminen osaksi koulujen arkea olisi hyvä tapa tutustuttaa uusia nuoria lajiin ja liikunnallistaa koulupäivää.

”Hankehakemus on jo suunnitteilla. Suunnittelemme muun muassa opettajille materiaalia, joka auttaa frisbeegolfin ohjaamisessa ja ylipäätään siinä, miten koulupäivää voisi liikunnallistaa frisbeegolfin keinoin. Kyselyissä selvisi, että joidenkin koulujen liikuntatunneilla lajia jo pelataankin, mikä on ilahduttavaa.”

Piironen kehittää nykyisessä toimenkuvassaan juniorityön lisäksi myös muuta koulutustoimintaa. Aikuisille on järjestetty jo pitempään matalan kynnyksen toimintaa ja innostuneimmille myös ohjaajakursseja. Aikuisten koulutuspuolen kehitys voisi poikia hyvää myös lasten ja nuorten puolelle, kun motivoituneita ohjaajia liukuisi myös nuoriso-ohjaamisen suuntaan.

Tulevaisuuden tavoitteet uuden sukupolven kehitystyössä

Osin viime kuukausien poikkeustilasta johtuen suuret tapahtumat ja suunnitelmat odottavat vielä itseään. Juniorileiri on suunnitteilla, mutta ajankohta on vielä sen puolesta auki.

Vuonna 2019 liiton juniorileiri järjestettiin Varalan urheiluopistolla. Kuva: SFL

”Viime ajat ovat olleet varsin erikoisia ja omallakin kohdalla on oudot fiilikset, kun kesäkuussa mennään, eikä isompia kilpailuita ole vielä kertynyt. Tekemistä on kuitenkin onneksi piisannut nyt ilmankin”, Piironen pohtii.

Usean Suomen mestaruuden lisäksi urallaan myös Euroopan mestaruuden voittaneella Piirosella on vielä kilpailuviettiä jäljellä, mutta kilpailumenestyksen perään hän ei välttämättä enää haikaile sata lasissa. Annettavaa rakkaalle lajille löytyy myös muilla osa-alueilla.

”Kilpailen toki yhä puoliammattilaisen tavoin, mutta samalla haluan ammentaa hyviä ajatuksia, joita voisin käyttää tulevan frisbeegolfsukupolven opastamisessa. Parin vuoden aikajänteellä olemme onnistuneet hyvin, jos olemme saaneet koulumaailmassa jalkaa oven väliin ja seurapuolella junioritoiminta on entistä aktiivisempaa.”

KUKA?

Leo Piironen

• Syntynyt 26.11.1993
  • Aloitti Suomen frisbeegolfliiton nuoriso- ja koulutuskoordinaattorina huhtikuussa 2020.
  • Piiroseen voi olla yhteyksissä frisbeegolfin nuorisotoimintaan, liiton leirityksiin, koulutusasioihin ja ohjaajakursseihin liittyvissä asioissa (liiton yhteystiedot täällä).
  • Voittanut miesten Suomen mestaruuden vuosina 2012, 2016 ja 2018. Euroopan mestaruuden Piironen voitti vuonna 2016.
  • Opiskelee liikunnanohjaajaksi Haaga-Helian ammattikorkeakoulussa.

Teksti: Markus Viljanen