Suomisportin usein kysytyt kysymykset – vastauksia seuroille

Alle on koottu Suomisport-järjestelmän käyttöönottoa koskevia usein kysyttyjä kysymyksiä seuratoimijoiden näkökulmasta. Mikäli mieltäsi askarruttaa jokin muu kysymys, ota yhteyttä liiton toiminnanjohtajaan (toiminnanjohtaja@frisbeegolfliitto.fi). Osiota päivitetään ja täydennetään aina uusien kysymysten mukaan.

1. Miten jäsenmaksut, lisenssit ja vakuutukset ostetaan/myydään Suomisportissa?
  2. Milloin seurat voivat myydä jäsenyyksiään Suomisportin kautta?
  3. Miten seuran ja Maksuturvan välinen sopimus allekirjoitetaan?
  4. Kuka allekirjoittaa sopimuksen jaoston osalta?
  5. Mikä on Suomisportin seurakäyttäjä?
  6. Miten seurakäyttäjäksi pääsee?
  7. Miten seurakäyttäjänä kirjaudutaan sisään Suomisportiin?
  8. Miten seurajäsenyystuotteita luodaan?
  9. Miten teen seurajäsenyyksien tai lisenssien nipputilauksia?
  10. Miten edustusseuraa vaihdetaan Suomisportissa?
  11. Olemme myyneet seuran jäsenyyksiä vuodelle 2018 jo Suomisportin ulkopuolella. Mitä teemme?
  12. Mistä näen ketkä ovat maksaneet jäsenmaksunsa?
  13. Miksi maksutapahtumiin liittyy transaktiomaksuja ja mitä ne ovat?
  14. Seurassamme on käytäntönä hyväksyä jäsenet mukaan. Miten tämä onnistuu Suomisportissa?
  15. Seurassamme jäsenyys on tietylle ryhmälle ilmainen. Miten näiden henkilöiden jäsenyysten hankinta onnistuu Suomisportissa?
  16. Olen jo rekisteröitynyt Suomisportiin seurakäyttäjänä toisen lajin puitteissa. Tarvitsenko uudet tunnukset frisbeegolfin puolella operointiin?

1. Miten jäsenmaksut, lisenssit ja vakuutukset ostetaan/myydään Suomisportissa?

Kun kaikki on kunnossa, kaikki tämä tapahtuu Suomisportissa. Tällöin ostotapahtuma menee yksinkertaisuudessaan samaan tapaan kuin muistakin verkkokaupoista ostetaan asioita. Seura luo järjestelmään ostettavaksi omat jäsenyystuotteensa, liitto tuo alustalle lisenssit ja Sporttiturva-vakuutuksen. Pelaajat olisi hyvä ohjeistaa ostamaan ensin seurajäsenyyden ja sen jälkeen lisenssin (ja vakuutuksen). Tulevaisuudessa lisenssin ostamisen ehdoksi tullaan määrittämään seurajäsenyys, joten tähän ostojärjestykseen on hyvä totutella jo tässä vaiheessa.

Liiton ja seuran väliltä Suomisportiin siirtyminen vähentää ees-taas-laskutusten tarpeita. Kun aiemmin liitto on laskuttanut jäsenseuroiltaan liiton jäsenhinnat per pelaaja, menevät nämä maksut nyt suoraan seurajäsenyysoston yhteydessä liitolle.

2. Milloin seurat voivat myydä jäsenyyksiään Suomisportin kautta?

Seura voi myydä jäsenyystuotteitaan Suomisportissa, kun se on tehnyt sopimuksen Maksuturvan kanssa. Maksuturva on finanssivalvonnan alainen toimija. Tämä tarkoittaa sitä, ettei se saa siirtää rahaa toimijoille, joiden kanssa sillä ei ole sopimusta.

3. Miten seuran ja Maksuturvan välinen sopimus allekirjoitetaan?

Maksuturvan sopimusalusta on valmistunut ja sopimusten tekeminen on alkanut. Sopimusta pääsee allekirjoittamaan seurakäyttäjätunnusten kautta (kts. alempana kohdat 5-7).

4. Kuka allekirjoittaa sopimuksen jaoston osalta?

Yhdistyksen nimenkirjoittaja/nimenkirjoittajat yhdistyksenne säännöissä määritellyllä tavalla (yksi tai useampi yhdessä). Allekirjoitus tapahtuu nimenkirjoittajan sähköpostiin tulevan linkin kautta.

5. Miten seura voi hallinnoida Suomisport-osiotaan?

Seurakäyttäjä on seuran jäsen, jolla on oikeus hallinnoida seuran tietoja Suomisportissa sekä tehdä muun muassa nipputilauksia (jäsenyydet, lisenssit) seuran jäsenille. Seurassa voi olla useampia seurakäyttäjiä.

6. Miten seurakäyttäjäksi pääsee?

Luotuasi itsellesi Suomisport-profiilin, lähetä toiminnanjohtajalle tieto, että tarvitset seurasi seurakäyttäjäoikeuden. Liitto yhdistää sinut tämän jälkeen seuraasi ja saat Suomisportista sähköpostiviestin seuratunnuksen aktivoimiseksi ja salasanan määrittämiseksi. Seurakäyttäjätunnus on henkilökohtainen.

Kun seurallanne on jo ainakin yksi seurakäyttäjä, voi hän kutsua tarpeen tullen seuralleen myös muita seurakäyttäjiä. Tarkoituksenmukaista on lisätä seurakäyttäjätunnukset vain sellaisille henkilöille, jotka toimessaan tarvitsevat jäsenrekisteriä.

7. Miten seurakäyttäjänä kirjaudutaan sisään Suomisportiin?

Mene osoitteeseen suomisport.fi ja klikkaa painiketta “Sisään Suomisporttiin”. Sivulle ilmestyvän laatikon alalaidassa on teksti “Kirjaudu Suomisport-salasanalla (liitto- ja seurakäyttäjät sekä ohjaajat)”.

8. Miten seurajäsenyystuotteita luodaan?

Seura voi luoda järjestelmässä useampia erilaisia jäsenyystuotteita (esim. aikuiset, juniorit). Jäsenmaksutuotetta luotaessa seura määrittelee tuotteelle nimen, kuvauksen sekä hinnan (liiton osuus + seuran hinta) sekä halutessaan kustannuspaikan ja ikärajauksen. Jäsenyystuotteen voi asettaa automaattiseksi tai jäsenhyväksymismenettelyä edellyttäväksi.

Tarkempi, kuvallinen ohjeistus.

9. Miten teen seurajäsenyyksien tai lisenssien nipputilauksia?

Nipputilaus seurajäsenyyksille tehdään, mikäli pelaaja on maksanut jäsenmaksunsa jo omalle seuralleen (rahat seuralla). Nipputilauksen avulla seura (esim. jäsenvastaava) liittää näin maksunsa suorittaneet pelaajat Suomisportissa seuran jäsenistöön sekä suorittaa heidän osaltaan liiton jäsenmaksuosuuden liitolle (2/3€).

Seurajäsenyyksien nipputilaukset tehdään luomalla ensin järjestelmään jäsenyystyyppi, jossa maksettavaksi tulee vain liiton jäsenmaksuosuus (2/3€ + transaktio). Tämän jälkeen “Osta jäsenyyksiä liikkujille”-valikon kautta seurakäyttäjä pääsee valitsemaan haluamansa henkilöt tilaukseen mukaan (jäsenvastaavalla on oltava tiedossa henkilöiden Sportti-ID:t). Pelaajien valinnan jälkeen seurakäyttäjä maksaa seurana liitolle henkilöistä tulevat jäsenmaksuosuudet.

Lisenssituotteet ovat jo SFL:n toimesta luotuina järjestelmään. Lisenssien nipputilaus tapahtuu ”Osta lisenssejä liikkujille”-valikon kautta samaan tapaan. Pelaajan lisenssi tilataan tämän toiminnon kautta, mikäli pelaaja on maksanut lisenssinsä ns. vanhaan tapaan suoraan seuralleen (rahat seuralla).

Tarkempi, kuvallinen ohjeistus.

10. Miten edustusseuraa vaihdetaan Suomisportissa?

Pelaajan edustusseura määrittyy lisenssioston yhteydessä ilmoitetun seuran perusteella. Lisenssiin kytketyn seuran voi vaihtaa myöhemmin ottamalla yhteyttä liiton toiminnanjohtajaan.

11. Olemme myyneet seurajäsenyyksiä ja/tai SFL-lisenssejä vuodelle 2018 jo Suomisportin ulkopuolella. Mitä teemme?

Kerätkää näiden henkilöiden Sportti-ID-tunnisteet, jos ette ole näin vielä tehneet. Näiden pelaajien jäsenyydet tulee syöttää jälkikäteisesti Suomisport-järjestelmään ns. nipputilaustoiminnon avulla. Käytännössä prosessi edellyttää seuran henkilöltä (esim jäsenvastaava) sitä, että hän etsii Suomisportista kunkin pelaajan Sportti-ID:n avulla yksitellen, ja tilaa heille könttänä jäsenyyden/lisenssin.

Tarkempi, kuvallinen ohjeistus.

12. Mistä näen ketkä ovat maksaneet jäsenmaksunsa?

Seurakäyttäjä pääsee tunnuksillaan näkemään Suomisportista kaiken seuraan liittyvän sisällön,  kuten esimerkiksi ostetut jäsenyydet sekä jäsenten tiedot. Tiedot saa myös ladattua järjestelmästä excelinä/csv-tiedostona.

Huom! Muistattehan, että nämä tiedostot ovat myös henkilörekisterilain mukaisia rekistereitä, joiden säilyttämisessä tulee noudattaa erityistä huolellisuutta. Suomisportilla pyritään siihen, että tällaisia tietosuojan kannalta ongelmallisia operaatioita ei tarvitsisi tehdä.

13. Miksi maksutapahtumiin liittyy transaktiomaksuja ja mitä ne ovat?

Maksuturva on finanssivalvonnan alainen toimija. Tämä tarkoittaa sitä, ettei se saa siirtää rahaa toimijoille, joiden kanssa sillä ei ole sopimusta. Liitto on tehnyt jo omalta osaltaan sopimuksen Maksuturvan kanssa, mutta myös seurojen on finanssivalvonnan myötä tehtävä omat sopimuksensa.

Sopimuksen tekeminen on seuralle itsessään maksutonta. Maksutapahtumien välittämisestä Maksuturva perii kuitenkin ns. transaktiomaksun. Transaktiomaksut ovat sisällytettynä jo Suomisportissa olevan SFL-lisenssin hintaan sekä seurajäsenyyksien osalta niihin sisällytettävään ns. liiton osuuteen.

Maksu jakaantuu Maksuturvalle, Vincitille sekä Olympiakomitealle, jotka ovat palvelun tuottajia.

Jäsenyystuotteisiin määritellään niitä luotaessa jäsenyysehto, joko automaattinen jäsenyys tai hyväksymismenettely. Valitsemalla seurajäsenyyteen jäsenyysehdoksi hyväksymismenettelyn, tulevat odottavat jäsenpyynnöt hyväksyttäväksenne Suomisport-järjestelmään.

Liitto on perinyt jäsenseuroilta aiemminkin niiden jäsenmäärään perustuen liiton jäsenmaksut. Suomisportin myötä ees-taas-laskutusten sijaan liiton osuus jäsenyydestä (3€ aikuinen, 2€ juniori) tulevat sisälletyiksi suoraan seurojen jäsenyystuotteisiin. Samassa ostotapahtumassa siirtyvät siis pelaajan osalta sekä hänen liitolle menevä osuutensa että seuralle menevä osuutensa.

Seuran on maksettava liiton jäsenmaksu jokaisesta pelaajasta, myös niistä, joille seurajäsenyyden hinnaksi on määritelty 0€. Käytännössä, mikäli seura haluaa siis maksaa näiden pelaajien puolesta myös liiton osuudet, on yksinkertaisin tapa ostaa näiden pelaajien jäsenyydet nipputilaustoiminnolla (Osta jäsenyyksiä liikkujille). Nipputilauksissa seura maksaa liiton osuudet tilauksessa olevien pelaajien osalta.

Tarkempi ohje nipputilausten tekoon.

Kaikki jaostot tulevat oman lajiliittonsa alle, eli omiksi seuroikseen. Jos sama seurakäyttäjä toimii useammassa jaostossa, laitetaan hänelle seurakäyttöoikeus jokaisen lajin kautta. Kutsut tähän tulevat oman lajiliiton kautta. Seurakäyttäjä toimii yksillä tunnuksilla, mutta vaihtaa eri lajien välillä valitsemalla omasta profiilistaan tahon jota käsittelee.