EM-kilpailut 2018 Kroatiassa

Joka toinen vuosi järjestettävät frisbeegolfin EM-kilpailut käydään ensi vuonna Kroatiassa. EM-kilpailut myöntävä European Disc Golf Federation julkaisi tiedon maanantaina.

Kroatia vei EM-kisaisännyyden nimiinsä tasavahvan hakijan Viron edestä. Suomen maajoukkue valitaan kilpailuihin ensisijaisesti kauden 2017 kilpailunäyttöjen perusteella. Suomen frisbeegolfliitto julkaisi joukkueen valintakriteerit vuoden vaihteessa:

Suomalaiset ennakkosuosikkeina Kroatiaan

2016 EM-juniorimitalistimme Väinö Mäkelä (kesk), Riku Vink (vas) ja Jasper Heino. Kuva: Eino Ansio

2016 EM-kilpailut käytiin elokuussa Oulussa ja Yle lähetti kilpailun ratkaisuhetket suorana TV-lähetyksenä. Suomalaiset korjasivat jaossa olleista 21 mitalista peräti yhdeksän. Miesten ja poikajuniorien luokissa suomalaisedustajat kaappasivat kaikki mitalisijat.

Suomalaiset lähtevät ennakkosuosikkeina myös ensi vuoden kilpailuihin. Suomen tasokas pelaajamateriaali on laajuudeltaan ainutkertainen Euroopassa. Kovia haastajia löytyy niin miesten kuin naisten luokissa Keski-Euroopasta, pohjoismaista sekä vauhdilla nousua lajin huipulle tekevästä Virosta.

Suomalaisen kilpafrisbeegolfin seuraava askel

Suomen frisbeegolfliitto (SFL) on kutsunut valtakunnan kärkinimet koolle Urheiluopisto Kisakeskuksessa järjestettävään huippu-urheilupaneeliin huhtikuun lopussa.

Liitto yhdessä urheilijoiden kanssa kartoittaa suuntaviivoja ja suunnitelmia entistä systemaattisemman kilpaurheilutoiminnan tukemiseksi.

Samana viikonloppuna Kisakeskuksessa järjestetään myös SFL:n juniorileiri, jonka aikana tulevaisuuden lupaukset pääsevät tapaamaan esikuviaan. Leirin ohjaajina toimivat mm. lajin kotimaiset huippunimet Jenni Eskelinen (mm. EM-kultaa 2014, EM-pronssia 2016) ja Janne Hirsimäki (mm. SM-pronssia 2016 ja SFL pro-tourin hopeaa 2016).

Leiriviikonlopun aikana juniorit kohtaavat myös huippupelaajiamme. Alkuperäinen kuva: Pauli Pottonen 2016