Joukkuegolfin SM-kilpailut

Luokat

Joukkuegolfin SM-kilpailuissa kilpaillaan kahdessa luokassa: avoimessa ja sekajoukkueissa. Sekajoukkueissa tulee olla vähintään yksi naispelaaja tai yksi korkeintaan 16-vuotias pelaaja (MJ2).

Joukkueen muodostaminen

Joukkueessa on neljä pelaajaa, joiden kaikkien tulee edustaa samaa SFL:n jäsenseuraa.

Avoimessa luokassa pelaajien valinta on vapaa. Sekajoukkueissa tulee olla vähintään yksi naispelaaja tai yksi korkeintaan 16-vuotias pelaaja (MJ2).

Joka joukkueella on nimetty kapteeni, joka ilmoittaa joukkueiden kokoonpanot ja ryhmittelyt eri kierroksilla kilpailun TD:lle.

1. vaihe: jokaisella jäsenseuralla on oikeus ilmoittaa yksi joukkue.
2. vaihe: jäsenseura voi ilmoittaa toisen joukkueen
3. vaihe: jäsenseura voi ilmoittaa useampia joukkueita

Joukkueet järjestetään pelaajien kokonaisratingin mukaan paremmuusjärjestykseen. Mikäli pelaajalla ei ole ratingia, hänen ratingikseen lasketaan 0.

Luokat pelaavat eri lohkoissa. Kumpaankin lohkoon on varattu 18 paikkaa, eli:

Avoimeen otetaan 18 parasta joukkuetta
Sekajoukkueisiin otetaan 18 parasta joukkuetta

Kaikki pelaajat ilmoittautuvat kisakoneessa lisenssin- ja ratingintarkistusta varten. Joukkueiden kapteenit ilmoittavat kokoonpanot TD:lle. Kisaan mukaan päässeet ilmoitetaan kisakoneessa.

Osallistumismaksu

Osallistumismaksu on  € per joukkue.

Peliformaatti

Pelataan neljä kierrosta seuraavin pelitavoin

1. kierros
Henkilökohtainen tuloskierros. Joukkueiden pisteet lasketan suoraan lopputuloksista. Pelaaja ansaitsee joukkueelleen yhden pisteen jokaisesta voittamastaan pelaajasta. Joukkueen pisteet = joukkueen pelaajien pisteet yhteenlaskettuna. Tämän kierroksen voittajajoukkue saa bonuspisteitä joukkuemäärän verran.

Yhdessä ryhmässä pelaa aina 2 pelaajaa samasta joukkueesta kapteenin valinnan mukaan.

2. kierros
Henkilökohtainen reikäpeli. 18 väylää, tai niin monta kuin tarvitaan ratkaisun saamiseksi. Ykköskierroksen paras joukkue kohtaa ykköskierroksen viimeisen joukkueen, kakkonen toiseksi viimeisen, jne. Mikäli joukkuemäärä on pariton, kolme ”keskimmäistä” joukkuetta jaetaan pareiksi. Tasatilanteissa suurempi joukkuerating asetaan korkeammalle.

Joukkueen kapteeni ilmoittaa pelaajien järjestyksen (1,2,3,4). Ottelussa ykkönen pelaa toisen joukkueen ykköstä vastaan, kakkonen kakkosta, kolmonen kolmosta ja nelonen nelosta vastaan. Parit 1 ja 2 sekä 3 ja 4 pelaavat peräkkäisillä väylillä.

Jokaisesta voitosta saa joukkuemäärän verran pisteitä (jos kisassa on 18 joukkuetta, voitosta saa 18 pistettä). Jos joukkue voittaa kaikki neljä otteluaan, se saa bonuspisteitä joukkuemäärän verran.

3. kierros
Best Shot -parigolf. Joukkueen kapteeni valitsee oman joukkueensa parit (a-pari ja b-pari). Pisteet jaetaan sijoitusten mukaan. Jokaisesta voitetusta joukkueesta saa 2 pistettä. Tämän kierroksen voittajajoukkue saa bonuspisteitä joukkuemäärän verran. Kapteenin tulee ilmoittaa parit viimeistään ensimmäisen pelipäivän aikana.

4. kierros
Joukkueparigolf best/alt. Pelataan parigolfia joukkueena, niin että käytössä on sekä pariton pari että parillinen pari. Kapteenin tulee ilmoittaa parit viimeistään ensimmäisen pelipäivän aikana.

Pariton pari avaa jokaisen parittoman väylän (1,3,5,…,17) ja parillinen vastaavasti parilliset väylät. Avausheittojen jälkeen jatketaan paremmasta avauksesta ja nyt vuorossa on se pari, joka ei avannut väylää. Seuraavalta lieltä jatkaa taas avannut pari.

Pisteet jaetaan sijoituksen mukaan. Jokaisesta voitetusta joukkueesta saa 10 pistettä. Tämän kierroksen voittajajoukkue saa bonuspisteitä joukkuemäärän verran

Historia eli joukkuegolf-reikäpeli

Tällä formaatilla on pelattu 1998-2010 joukkuegolfia.

Joukkueen muodostavat 5 pelaajaa, myös 4 ja 3 henkisillä joukkueilla voi osallistua. Joukkueelle on nimettävä kapteeni. Joukkueen on ilmoitettava pelaajien nimet ja järjestys kilpailun johtajan ilmoittamaan aikaan mennessä. Pelaajia tai heidän järjestystään ei saa vaihtaa kilpailun aikana. Pelaajien numerointi aloitetaan numerosta 1. Mikäli joukkueessa ei ole 5 pelaajaa jää 5. (4.) pelinumero nimeämättä.

Joukkueet sijoitetaan alkulohkoihin niin, että etukäteen vahvimmat joukkueet sijoitetaan eri lohkoihin.

Joukkueet pelaavat vastakkain järjestäjän ilmoittaman ottelukaavion mukaisesti. Joukkueiden 1. pelaajat pelaavat aina vastakkain ja 2. pelaajat vastakkain jne. Mikäli vastajoukkueella ei ole 5. (4.) pelaajaa, niin toisen joukkueen numero 5:n (4:n) on silti pelattava ilman pariaan riittävä määrä reikiä voittaakseen joukkueelleen pisteen.

Peliparin muodostavat vastakkain pelaavien joukkueiden saman numeroiset pelaajat. Pelipari aloittaa pelaamisen järjestäjän ilmoittamalta reiältä. Tarkoituksena on saada reikäkohtaisesti parempi tulos kuin peliparinsa. Joukkueen pelaajat jaetaan kahdelle aloitusreiälle niin, että pelaaja 1-3 ja 4-5 aloittavat samalta reiältä.

Pistelasku:
Kun toinen vastakkain pelaavasta parista on saavuttanut kierroksella niin monta pistettä (=voitettua reikää), että vastapelaaja ei voi enää voittaa pelattavaa kierrosta, niin pari lopettaa pelaamisen siltä kierrokselta. Tuloskorttiin merkitään piste voittaneen pelaajan joukkueelle. Mikäli pelaajapari on tasoissa pelattavan reikämäärän jälkeen, niin parin voittaja ratkaistaan turnauskohtaisissa säännöissä kerrotulla pelitavalla.

Kahdesta vastakkain pelaavasta joukkueesta voittaa se, kummalla joukkueella on enemmän pelaajaparikohtaisia voittoja. Mikäli joukkueet päätyvät tasapisteisiin (4 pelaajaa kummassakin joukkueessa), ratkaistaan joukkueiden paremmuus CTP-reiällä. Kumpikin joukkue valitsee edustajansa CTP-kilpailuun.