Aloittelijan opas ja kilpailuluokat

Tämä sivu on tarkoitettu ohjeeksi aloitteleville kilpailijoille, jotka osallistuvat tai aikovat osallistua ensimmäistä kertaa Suomen frisbeegolfliiton (SFL:n) ja Professional Disc Golf Associationin (PDGA:n) alaiseen kilpailuun.

Ilmoittautuminen

Suomalaisen pelaajan ilmoittautuminen SFL:n alaiseen kilpailuun tapahtuu aina Kisakoneessa. Ulkomaalaiset pelaajat joilla ei ole suomalaista kilpailulisenssiä ilmoittautuvat sähköpostilla kyseisen kilpailun johtajalle eli TD:lle. Kisakoneeseen tunnukset saat rekisteröitymällä Kisakoneen käyttäjäksi. Käytä aina toimivaa ja aktiivisessa käytössä olevaa sähköpostiosoitetta, jotta saat Kisakoneen kautta tulevat kilpailukohtaiset viestit maksuista ja muista tärkeistä aiheista!

Ilmoittautuminen tapahtuu aina kisan ilmoittautumissivulla, ennakkoon määrättynä ajankohtana. Voit ilmoittautua sellaiseen luokkaan jossa sinulla on oikeus pelata. Pelaajan vastuulla on ilmoittautua oikeaan luokkaan. Väärässä luokassa pelaava hylätään.

Jos kilpailu tai luokkasi tulee täyteen ilmoittautumisvaiheessa, ylimääräiset pelaajat menevät automaattisesti jonoon. Jonon voi tarkastaa kilpailusivuilta Kilpailijat -> Jono. Jono liikkuu kiintiöiden poistuttua, viimeisen maksupäivän jälkeen ja milloin tahansa kun joku jää tai tiputetaan pois. Riippuen kiintiöiden ja kisan osanottajamäärästä, jono voi liikkua kymmeniä kilpailijoita, joten älä panikoi vaikka päätyisitkin ilmoittautuessa aluksi jonoon.

Jos kilpailussa on vähimmäsvaatimukset ratingista, voit ilmoittautua vain tasollesi sallittuna aikana. TD poistaa sinut ilmoittautuneista, jos ilmoittaudut väärään aikaan. Jos sinulla ei vielä ole ratingia, ratingisi on nolla.

Kilpailulisenssi on pakollinen

Kilpailuun osallistuminen vaatii SFL:n jäsenseuran jäsenyyden sekä voimassaolevan kilpailulisenssin.

Kun olet kirjautunut sisään Kisakoneeseen, näet kilpailulisenssin voimassaolon omista tiedoistasi. Kun lisenssit ovat kunnossa, sivulla lukee Liiton jäsenmaksu: 2017 maksettu sekä Lisenssimaksu: 2017 maksettu. Tarkasta lisenssisi voimassaolo ennen sen tärkeän kilpailun ilmoittautumisen avautumista!

Mikäli jäsenseurallesi maksamat lisenssimaksut eivät näy maksettuina Kisakoneessa, tarkastetaan seuraavat asiat:

• Ota yhteys oman seurasi jäsenrekisterin ylläpitäjään ja tiedustele kohteliaasti onko hän merkinnyt maksusi liiton jäsenrekisteriin. Huomioi pankkiviiveet ja ylläpitäjän ”todellinen elämä”.
  • Tarkasta tietosi Kisakoneessa omat tiedot sivulta. Yleisiä virheitä on kirjoittaa etu- ja sukunimi väärin, tai väärään järjestykseen tai käyttää aksentteja tai muita erikoismerkkejä. Käytä vain normaaleja aakkosia (a-ö). Tarkasta myös syntymävuotesi oikeellisuus. Kisakone yhdistää lisenssitiedot käyttäjätunnuksiin nimen ja syntymävuoden, tai PDGA-numeron perusteella.
  • Jos sinulla on kilpailulisenssi, sinulla on myös PDGA-numero. Tallenna PDGA-numerosi Kisakoneen tietoihisi heti kun saat sen. Jos seuran jäsenrekisterin ylläpitäjä merkitsee sen sinulle rekisteriin, mutta sinulta puuttuu se Kisakoneesta, Kisakone ei tunnista sinua.

Jos näiden jälkeen ongelma ei ole ratkannut, ota yhteys SFL:n sihteeriin ja kerro tilanteesi, sekä ilmoita samassa viestissä koko nimesi, syntymäaikasi sekä edustamasi seura.

Kilpailumaksut

Kilpailumaksut tulee maksaa järjestäjän osoittamalle tilille viimeiseen maksupäivään mennessä. Noudata järjestäjän antamia ohjeita siitä mitä maksun viestikenttään tulee kirjoittaa. Järjestäjän tilille tulee kilpailun yhteydessä parhaimmillaan satoja maksutapahtumia joiden kohdistaminen vie kohtuuttomasti aikaa jos ohjeista poiketaan. Mikäli maksua ei voida kohdistaa sinuun, kilpailun järjestäjä saattaa poistaa sinut maksamattomana kisasta, joten kannattaa olla huolellinen!

Huomioi myös pankkiviiveet. Maksa ajoissa, mieluiten heti kun olet päässyt mukaan kilpailuun. Jonoon jääneet eivät maksa kisamaksua ennen kisaan nousemista. Saat Kisakoneen kautta sähköpostia, kun nouset mukaan kilpailuun.

Järjestäjä päivittää maksutilannetta Kisakoneeseen oman aikataulunsa mukaan, joten älä hätäile jos maksusi ei näy heti. Tiedustele kohteliaasti tilannetta mikäli järjestäjä ilmoittaa päivittäneensä maksut mutta kohdallasi ei näy mitään merkintää Kisakoneessa.

Ennen kilpailua

Seuraa kisan tiedottamista Kisakoneen uutisissa. Kisakone on ensisijainen viestintäkanava SFL:n alaisissa kilpailuissa. Seuraa tiedottamista myös muissa ilmoitetuissa medioissa, kuten liiton keskustelualueilla sekä Facebookissa. Kiinnitä huomiota erityisesti kilpailun aikatauluun.

Aikataulussa yhteislähtö tarkoittaa, että lohkosi pelaajat jaetaan ryhmiin, jotka aloittavat yhtäaikaa, mutta eri väyliltä. Väliaikalähtö tarkoittaa, että kaikki lähtevät samalta väylältä tietyin väliajoin, joka on yleensä 10 minuuttia. Väliaikalähtöä käytetään yleensä vain suurimmissa kilpailuissa, tai kilpailun viimeisellä kierroksella.

Opettele frisbeegolfin säännöt ja kilpailuopas, sekä lue liiton kilpailuohjeistus. Säännöt osaamalla varmistat pelin sujuvuuden sekä saat etua tietämällä miten ja mistä voit pelata. Ota myös etiketti haltuun!

Kisapäivänä

Saavu kisapaikalle ajoissa. Varaa matkaan riittävästi aikaa niin että olet perillä ainakin tuntia ennen kierrostasi.

Rekisteröidy kisatoimistossa mikäli järjestäjä on sitä pyytänyt. Huomioi myös että poisjääminen tulee ilmoittaa järjestäjälle välittömästi, niin ennen kisaa kuin kierrosten välillä tapahtuvissa poisjäänneissä. Ilmoittamatta jättäminen aiheuttaa hylkäyksen!

Pelaajakokous järjestetään yleensä puoli tuntia ennen kierrosta ja siellä käydään läpi rataan liittyvät asiat, erikoissäännöt, mandot ja muut seikat jotka kisatessa on hyvä pitää mielessä. Pelaajakokouksessa myös jaetaan kisaajat ryhmiin, määrätään aloitusväylät ja jaetaan tuloskortit. Jokaisen ryhmän ensimmäiseksi merkitty pelaaja hakee tuloskortit ja vie ne mukanaan aloitusväylälle.

Omalle väylälle saavuttuasi voit puttailla lähimpään koriin tai harjoitella avauksia kahden minuutin merkkiin saakka, jos rata on vapaa. Kahden minuutin merkin jälkeen heitetyt heitot ovat harjoitusheittoja, jotka lasketaan mukaan kierrostulokseesi! Huomioithan että väliaikalähdöllisissä kilpailuissa kaikki väylät saattavat olla jo pelissä ennen omaa vuoroasi, jolloin järjestäjä on yleensä kieltänyt radan käytön lämmittelyyn.

Kierroksella

Noudata frisbeegolfin sääntöjä, pelaa reilusti ja kannusta ryhmässä pelaavia kilpailijoitasi. Frisbeegolf on yksilölaji, eikä toisen kilpailijan hyvin tai huonosti heittäminen vaikuta omaan tulokseesi. Jos heität itse huonosti, älä pilaa muidenkin päivää käyttäytymällä huonosti, huutamalla ja paiskomalla varusteitasi. Huono käytös on käytösrangaistuksen uhalla kiellettyä ja säännöllisesti huonosti käyttäytyvät eivät ole toivottua peliseuraa seuraavissa kisoissakaan.

Noudata ehdottomasti oikeaa pelijärjestystä. Varoita pelaajia ja muita alueella liikkuvia jos heittosi uhkaa osua keneenkään kuuluvalla FORE! huudolla. Älä heitä, jos on riski osua! Kiekko on aina, kilpailussakin, heittäjän vastuulla.

Jos radalla on väyliä, jossa kaksi ryhmää estää toisen pelaamista, etuajo-oikeus on suuremmalla väylänumerolla pelaavalla ryhmällä. Jos ryhmä on aloittanut jo väylän pelaamisen, jatkavat he väylän pelaamisen loppuun.

Kierroksen jälkeen

Kierroksen jälkeen laske kierrostuloksesi ja anna muiden laskea se uudelleen. Väärin lasketusta tuloksesta saa kahden heiton rangaistuksen, joten ole huolellinen. Älä laske kaikkien kierrosten kokonaistulosta, koska se ei ole pakollista, mutta väärin lasketusta kokonaistuloksesta saa myös kahden heiton rangaistuksen. Ryhmän tuloskortit tulee palauttaa kierroksen jälkeen kisakeskukseen, välittömästi kun tulokset on selvillä.

Huomioi aikataulu kun lähdet ruokailemaan, seuraa myös kisakeskuksen tiedotuksia mahdollesti muuttuneista aikatauluista. Pidä huolta että olet ajoissa takaisin ennen seuraavaa kierrosta tai pelaajakokousta.

Kisan tuloksia voit seurata tauolla Kisakoneesta. Lähes aina järjestäjä syöttää tulokset Kisakoneeseen kierrosten välillä, joten näet miten kisa on sujunut ja millaisissa asemissa lähdet tulevalle kierrokselle.

Kilpailun jälkeen

Toista samat toimenpiteet kuin ensimmäisen kierroksen jälkeen.

Mikäli kilpailusi meni niin hyvin, että epäilet olevasi luokkasi kärkikolmikossa, jää kisapaikalle odottamaan tuloksien laskemista. Mikäli ensimmäiselle sijalle tulee tasatilanne, ratkaistaan voitto uusintarei’illä, koska kisan voi voittaa vain yksi. Jos sijoittuneille jaetaan pokaalit, myös toinen ja kolmas sija ratkaistaan uusintarei’illä. Näissä tapauksissa palkinnot ja mahdolliset tour-pisteet kuitenkin jaetaan.

Ensimmäinen kilpailu saattaa mennä heikommin jännittäessä ja tapahtumien kulkua ihmetellessä, mutta se on normaalia. Pelaamiseen ja kilpailemiseen tulee ajan mittaa rutiini, joka kehittyy vain kilpailemalla. Kisakoneesta löytyy lähes aina uusia kilpailuja osallistuttavaksi ja näiden lisäksi seurat järjestävät viikkokilpailuja lähes joka päivä eri puolilla Suomea.

Kilpailuluokat

Frisbeegolfissa kilpaillaan useissa eri luokissa. Ensinnäkin on tärkeää tiedostaa, että kaikki luokat jaetaan kahteen kategoriaan: ”PRO” ja ”AM”. PRO-luokissa palkintoina on yleensä rahaa ja osallistumismaksut ovat korkeampia. AM-luokissa (amatöörit) kilpaillaan vain pokaaleista, tai tuotepalkinnoista.

Seuraavassa on esitettynä yleisimmät PDGA:n käyttämät luokat. Sulkeissa on luokat, joita Suomessa nykyisin harvemmin käytetään. Alussa oleva kolmimerkkinen koodi on kansainvälisesti käytetty tunniste, josta luokan tunnistaa, vaikka luokan nimet olisikin käännetty vieraille kielille.

PRO-luokat

• MA3: Amateur Recreational
  • MA4: Amateur Novice
  • MM1: Amateur Advanced -40
  • (MG1: Amateur Advanced -50)
  • (MS1: Amateur Advanced -60)
  • (ML1: Amateur Advanced -70)
  • FA1: Amateur Advanced Naiset
  • FA2: Amateur Intermediate Naiset
  • FA3: Amateur Recreational Naiset
  • FA4: Amateur Novice Naiset
  • (FM1: Amateur Advanced Naiset -40)
  • (FG1: Amateur Advanced Naiset -50)

Erityisesti on huomattava, että junioriluokat ovat AM-luokkia, joten niissä ei palkintoina voida jakaa rahapalkintoja. Junioriluokat voidaan järjestää erikseen tytöille ja pojille.

Lunastaessaan SFL:n kilpailulisenssin, liittyy pelaaja PDGA:n jäseneksi AM-pelaajana. Halutessaan pelaaja voi pyytää rekisteröitymistä PRO-pelaajaksi, mutta käytännön merkitystä sillä ei ole. Mikäli AM-pelaaja vastaanottaa rahapalkintoja turnauksesta, hänet siirretään automaattisesti PRO-pelaajaksi. PRO-pelaaja voi halutessaan anoa siirtoa AM-pelaajaksi tietyin ehdoin.

Pelaajan ikä ja rating yhdessä määräävät, mihin luokkiin hänellä on osallistumisoikeus

Luokka MPO on ainut, johon kaikilla pelaajilla – riippumatta sukupuolesta, iästä, PRO/AM-statuksesta tai ratingista – kenellä tahansa on osallistumisoikeus. FPO-on muuten sama, mutta siihen osallistuminen on rajattu vain naisille. AM-luokkiin voivat osallistua kaikki PDGA-amatööristatuksen pelaajat sekä TD:n päätöksellä kaudella 2017 PRO-statuksen pelaajat rating-rajat huomioiden. Kilpailun perustiedoissa ilmoitetaan, mikäli ”pros playing am” on käytössä eli pro-pelaajan sallitaan kilpailevan amatööriluokassa.

Ikärajoituksettomissa AM-luokissa on lisäksi rating-rajoituksia.

• MA2-luokassa on osallistumisoikeus kaikilla, joiden rating on alle 935
  • MA3-luokassa on osallistumisoikeus kaikilla, joiden rating on alle 900
  • MA4-luokassa on osallistumisoikeus kaikilla, joiden rating on alle 850
  • FA2-luokassa on osallistumisoikeus naisilla, joiden rating on alle 825
  • FA3-luokassa on osallistumisoikeus naisilla, joiden rating on alle 775
  • FA4-luokassa on osallistumisoikeus naisilla, joiden rating on alle 725

Iän perusteella rajoitettuihin luokkiin (PRO-seniorit, AM-seniorit, juniorit) ei ole rating-rajoituksia ja niihin voi osallistua seuraavasti:

• MPM, FPM: kuluvana vuonna 40 täyttävät ja sitä vanhemmat
  • MPG, FPG: kuluvana vuonna 50 täyttävät ja sitä vanhemmat
  • MPS: kuluvana vuonna 60 täyttävät ja sitä vanhemmat
  • MJ1, FJ1: kuluvana vuonna 18 täyttävät ja sitä nuoremmat
  • MJ2, FJ2: kuluvana vuonna 15 täyttävät ja sitä nuoremmat
  • MJ3, FJ3: kuluvana vuonna 12 täyttävät ja sitä nuoremmat
  • MJ4, FJ4: kuluvana vuonna 10 täyttävät ja sitä nuoremmat
  • MJ5, FJ5: kuluvana vuonna 8 täyttävät ja sitä nuoremmat
  • MJ6, FJ6: kukuvana vuonna 6 täyttävät ja sitä nuoremmat

Katso pros playing am -rajat täältä (pdf).