SM2018 kilpaillaan Tampereella

2018 frisbeegolfin avoimen luokan (MPO) ja naisten luokan (FPO) Suomen mestaruudet ratkotaan uudella Tampere Disc Golf Centerin rata-alueella.

Suomen frisbeegolfliiton hallitus valitsi SM-kilpailujen järjestäjän kokouksessaan 18.9. neljän mainioin hakijan joukosta.

• Helsinki, Talin Tallaajat ry
  • Keuruu, Mandon Kiertäjät ry
  • Oulu, BSC Discgolf Team ry
  • Tampere, Tampereen Frisbeeseura ry

Historialliset asetelmat päätöksenteossa

SFL puheenjohtaja Ari Penttala:

Meillä oli edessämme ennätykselliset neljä hyvää SM-kisahakemusta, joten lähtökohdat valinnalle olivat samanaikaisesti haastavat ja erinomaiset. Hakijoiden vahvuuksien ja haasteiden hahmottaminen ja arvottaminen oli avainasemassa ratkaisua tehdessä. Pitkän keskustelun jälkeen hallitus päätyi suljettuun äänestykseen.

SM-kisajärjestäjäksi valitun Tampereen vahvuudet löytyvät taustaorganisaatiosta. Tampereen Frisbeeseura toteuttaa ja tuottaa kilpailut yhteistyössä Tampereen kaupungin sekä kilpailuntuottajan roolissa lajin kaupallisena edelläkävijänä tunnetun Spin18 Oy:n kanssa.

PJ Penttala 2017 SM-kisoissa Hyvinkäällä

Tampereen seudulla järjestetyissä arvokilpailuissa on saavutettu perinteisesti hyvä näkyvyys ja yleisömäärät. Spin18:n jakelukanavat mahdollistavat erinomaisen näkyvyyden erityisesti lajiväen parissa.

Ensi vuonna valmistuvaan rata-alueeseen käytiin tutustumassa etukäteen. SM-kisat tullaan käymään erittäin haastavalla ja hienolla uudella kokonaisuudella.

Enemmän kuin innoissamme!

Me tamperelaiset olemme enemmän kuin innoissamme tästä mahdollisuudesta! toteaa Tampereen Frisbeegolf ry:n (TFS) kilpailunjohtaja Petri Anttiroiko.

Petri Anttiroiko

Tämä on kauan odotettu profiilin nosto Tampereen frisbeegolfille. Olimme jääneet paikallisesti hieman laahaamaan frisbeegolfskenessä, mutta huikean ratakokonaisuuden ja SM-kilpailujen myötä meillä on edessämme loistava lähitulevaisuus.

SM-projekti edellytti meiltä seurana nopeaa reagointia, mutta kokeneen ja ammattimaisen yhteistyötahon (Spin18) turvin lähdimme rohkeasti mukaan. Kilpailun toteuttaminen pelkissä TFS:n väreissä ei ole itsetarkoitus, vaan toivon mukaan SM-kisat toteutuvat seuratasolla yhteispirkanmaalaisena hankkeena. Meillä on kilpailunjärjestelyissä kokeneitakin seuroja lähiseudulla.

Toki Spin18:n kokemus ja kokonaisvaltainen näkemys kaupallisten isojen kisojen järjestelyistä on meille tuiki tärkeä lähtökohta, summaa Anttiroiko.

Yhteistyökumppani Spin18 on toteuttanut Suomessa perinteisesti Nokialla pelattavan European Open -kilpailun oheiskilpailuineen. Lisäksi yritys tuotti vuoden 2016 EM-kilpailut Oulussa.

Myös kaupungin edustajat hyvillään

Mikko Heinonen, Tampereen kaupungin liikuntatoimen päällikkö, kommentoi SM-kisojen järjestämistä:

Olemme valtakunnallisesti tarkastellen panostaneet lajiin hieman viiveellä mutta sitäkin suuremmin nyt uuden ratahankkeen myötä. Toivottavasti Tampere nousee frisbeegolfmaailman kartalle edelläkävijänä. Lajin suosion kasvaessa myös pelaajien taitotaso kehittyy ja on hienoa olla mukana tarjoamassa ja toteuttamassa puitteita.

Keväällä avattava Tampere Disc Golf Center houkuttelee varmasti kävijöitä kauempaakin Suomesta. SM-kilpailut luonnollisesti tuovat merkittävää lajinäkyvyyttä. Tampere haluaa aktiivisena tapahtumakaupunkina olla mukana toteuttamassa yhteishanketta. Jo rataprojekti on osoittanut, että kaupungin, seuran ja ratasuunnittelijan yhteistyö toimii erinomaisesti.

SM-kilpailujen tarkka ajankohta varmistuu lähiviikkoina.

-SFL