Tahtoa, yhteistyötä ja reagointia

Paikallislehden merkitystä ei kannata aliarvioida.

Elävä esimerkki löytyy läheltä. Nummelalainen frisbeegolfin moniosaaja löysi tiensä lajin pariin alkusyksyllä 2006 kotipaikkakunnan lehdessä olleen ilmoituksen perusteella. Reilut kymmenen vuotta myöhemmin mies istahtaa tutussa toimintaympäristössä tukevasti Suomen frisbeegolfliiton korkeimmalle pallille.

Uusi puheenjohtaja Ari Penttala muistelee:

Nummelan Frisbeeseura esitteli lajia paikallisessa urheiluliikkeessä ja silloisen työkaverin kanssa singahdettiin kahvipöydästä mainoksen uhreina katsomaan. Vartti urheilukentällä parin kiekon kanssa ja siitä suoraan Nummelanharjulle oppimaan uutta. Sen jälkeen aika nopeasti viikkokisoihin ja sittenhän se olikin jo menoa.”

Kuva: Eino Ansio / EDGC

”Olen jostain syystä aina ajautunut touhottamaan” Kuva: Eino Ansio / EDGC

Siirtymä väylien varrelta mukaan järjestötoimintaan oli aktiiviselle miehelle luonteva:

”Olen jostain syystä aina ajautunut touhottamaan ja olemaan mukana organisaatioissa.  2008 syyskokouksessa valittiin mukaan liiton hallitukseen.”

Taipaleelle lajin parissa mahtuu myös luottamustehtäviä kotiseura NFS:ssä. Näkemystä ja kokemusta on siis karttunut vuosien mittaan niin seuratason kuin kattojärjestön toiminnasta. Voisi luonnehtia, että Penttala on ollut mukana karsimassa edessä siintävän väylän ryteikköjä ja ehtinyt tutustumaan väylän pelikirjaan. Mies voi siirtyä rauhallisin mielin puheenjohtajan pestin aloitusheittopaikalle.

Nopean toiminnan joukot junioreiden asialla

Pelikirjaa varmasti on tarvetta tarkastaa ja päivittää aika ajoin. Edeltäjänsä Ville Kotamäen tavoin Penttala toteaa toimikentän kasvavan ja kehittyvän vauhdilla. Uusia rakenteita ja tukiverkkoja tarvitaan puheenjohtajan mukaan toiminnan taustalle:

”Kotimaassa lajin kehitys on nopeaa ja siihen reagoiminen on jatkuva haaste. Hallituksessa pyritään olemaan kehityksen mukana ja tekemään oikeita ratkaisuja, tähän mennessä on onnistuttu hienosti.

Neljä vuotta herra Kotamäen johtamana ovat olleet selkeälinjaista toimintaa. Pyrkimyksenä on jatkaa samalla linjalla. Liiton nykyiset visiothan on luotu vuodelle 2022 saakka, joten siinä on tavoitteita.

Henkilötasolla on tavoitteena oppia ymmärtämään isompia kokonaisuuksia jotka tulevat toimenkuvan puolesta.

Junioritoimintaa lähdetään viemään nyt junioritoimikunnan kanssa eteenpäin ja se on selkeä painopistealue johon pitää panostaa.

Hallitustyöskentely vaatii myös hienoista akrobatiaa, koska Suomi on iso maa. Monia asioita onneksi voidaan hoitaa ja sopia verkossa, joten fyysisten kokousten tarve ei ole niin akuutti. Hallitukseen on onneksi ajautunut aktiivisia ihmisiä joilla on halu olla mukana.”

Penttala on menestynyt myös kilpakentillä. Kuva: Eino Ansio / EDGC

”Oma paikka suomalaisessa urheilukentässä pitää ansaita”

”Frisbeegolfliitto on pystynyt tähän asti toimimaan paljolti itsenäisesti, mutta lajin kasvaessa selkeästi tulee tarve yhteistyölle ja mukanaololle isommissa kokonaisuuksissa. Järjestöyhteistyössä ollaan vielä alussa ja sen tuomat omat mahdollisuudet ja haasteet täytyy kartoittaa.” Penttala kiteyttää.

Nopean muutoksen ja nousukiidon tiimellyksessä on hyvä tukeutua realiteetteihin:
”Kokonaisuudessa lajimme on vielä pieni vaikka kasvuvauhti on ollut kova. Oma paikka suomalaisessa urheilukentässä pitää ansaita.”

Suomi näyttää mallia Euroopassa

Lajin kasvulle ei näy hidasteita. Suomi kulkee auran keulilla ja vetää imussaan muuta Eurooppaa.

”Euroopan tasolla jotakuinkin puolet Euroopan kilpapelaajista on Suomesta. Tämä antaa Suomelle aikamoisen aseman lajin edelläkävijänä. Pienempien maiden kanssa puhutaan välillä niin eri asetelmista, että vaaditaan paljon näkemystä ja tulevaisuuden yhteistä visiointia jotta saadaan yhdessä vietyä lajia eteenpäin.” Penttala painottaa.

”Monessa maassa ollaan lähdössä pienestä ja saatu kasvuprosentit näyttämään hurjilta. Sieltä ne muut tulevat perässä.”

Yhteistyötä ja yhteisiä visioita

Penttala antaa avointa tunnustusta väistyneelle puheenjohtajalle hienosta vastuukaudesta ja toteaa puhelimen pikavalinnoista löytyvän jatkossakin tärkeä kontakti:

”Puheenjohtajan kalossit on kasvatettu isoiksi ja niiden täyttäminen Kotamäen jälkeen ei ole ihan helppoa. Onneksi on Villen puhelinnumero tallessa ja sovittu että siihen voi soittaa 🙂

Villelle toivotetaan tietysti menestyksekästä kisakautta ja hyviä treenejä nyt kun siihen on aikaa. Edellistä puheenjohtajaa ei varmaankaan ole tarpeeksi kiitetty tekemästään työstä, joten Kiitos Ville.”

Uusi puheenjohtaja toivoo asioiden etenevän kokonaisuudessaan jouhevasti ja ilman ylimääräisiä draaman kaaria:

”Yhteistyötä, hyvää tahtoa ja yhteistä näkyä siitä mihin ollaan menossa. Siinä toiveita ja odotuksia.”

SFL uusi logo

Ari Penttala siviilissä:

Työ: Lastensuojelun parissa osastoesimiehenä.
Koti: Vaimo ja kolme koiraa, täysi-ikäisiä lapsia on kolme joista ei tarvitse enää ihan koko aikaa huolehtia.
Vapaa-aika: Koitan rentoutua eri tavoin. Frisbeegolf on isossa roolissa, mutta myös hieman matkailua, golfia, laskettelua ja mökkeilyä mahtuu repertuaariin. Välillä pitää osata vain maata sohvallakin.

Kilpapelaaja Ari Penttala:

Syntymäaika ja -paikka: 1972 Seinäjoki
Kotiseura: NFS
Merkittävimmät kilpailulliset saavutukset: SM-kultaa 2012 MPM, SM-hopeaa 2015 MPM, Eurotour 2. 2016
Suosikkirata: Kaatis
Suosikkikiekko: Glow FLX Buzzz ja Discmanian S-line first run DD
Paras kisaeväs: Sellainen jolla ei pääse nälkä yllättämään kesken kierroksen.
Parasta muuten elämässä: Elämä on ihmisen parasta aikaa