Kevätterveisiä hallitukselta

Suomen frisbeegolfliitto ry:n uusi hallitus kokoontui täysimääräisenä Tampereella 9. helmikuuta 2014. Kokouksen esityslista oli pitkä mutta pääpaino sijoittui kevätkokouksen sekä tulevan kauden kisakalenterin valmisteluihin liittyviin asioihin.

Kevätkokous pidetään Helsingissä 22.3.

Kevätkokoukseen työlistalla olivat edellisvuoden tilinpäätöksen läpikäyminen, sekä toimintakertomuksen viimeistely. Molemmat dokumentit toimitetaan lähipäivinä toiminnantarkastajalle luettavaksi. Liiton jäsenille aineisto tulee ensimmäisen kerran luettavaksi SFL:n sääntömääräisessä kevätkokouksessa, joka päätettiin tällä kertaa pitää Helsingissä, 22. maaliskuuta. Päivän voi siis jo merkitä kalenteriin, tarkka aika ja paikka vahvistetaan virallisen kokouskutsun kanssa hieman myöhemmin.

Kilpailukalenteri muodostumassa

Kilpailukalenterin kokoaminen oli perinteisesti kohtuullisen pitkä prosessi. Frisbeegolfin SM-kilpailut kalenterista jo löytyvätkin, samoin vuoden vaihteessa julkaistut EuroTourien osakilpailut, sekä tammikuussa lopussa julkaistut Powergrip- ja NBDG pro-tourin osakilpailut. Soviteltavana olivat vielä joukkue- pari- ja sekaparigolfin SM-kilpailut, sekä hyvä valikoima erilliskisahakemuksia. Hallitus pyrkii kisakalenteria rakentaessaan sovittelemaan kilpailuja pelattavien luokkien ja pelipaikkojen etäisyyksien perusteella sopivassa suhteessa eri puolille Suomea, siten että kaikille kisoille löytyisi myös pelaajia. SM-kisoille tullaan tänäkin vuonna tarjoamaan kolme karsintakilpailua, mutta kisapaikoista ei vielä tehty päätöstä. Uutena kisana tällä kaudella tullaan järjestämään Amatöörien SM-kilpailut, joihin pelaamaan kutsutaan parhaiten Powergrip-tourilla pärjänneet, sekä villiä korttia hakemalla, jolloin kisamenestys on osoitettava joissain toisessa kilpailussa. Kisoille tullaan hakemaan järjestäjää lähiaikoina.

Sekä tourien että SM-kisojen sääntöjä tarkistettiin ja tarkennettiin vielä edelleen. Keskusteluja käytiin niin ilmoittautumisjärjestelmästä, kuin seurojen edustajista ja palkintopotin jakamisesta. Kunhan viimeiset viilailut saadan tehdyksi, julkaisemme sekä säännöt että koosteen muutosten pääkohdista.

Valmennus- ja koulutustoiminnalle oma yhdistys, pilotointivaihe alkamassa

Viime kauden alussa nimetty työryhmä alkoi valmistelemaan SFL:n vision mukaista valmennus- ja koulutustoimintaa. Työryhmä on edennyt siihen vaiheeseen että valmennustoiminnalle perustetaan oma yhdistys tämän kevään aikana. Työryhmä on myös valmistellut kurssi- ja koulutusmateriaaleja eritasoisille koulutuksille ja näitä tullaan testaamaan käytännössä kauden aikana eri puolilla Suomea toteutettavissa pilottihankkeissa.

Vuoden 2014 hallituksen vastuualueet

Hallituksen ja toiminnanohjaajan välillä jaettiin työtehtäviä hieman uudelleen. Käytännössä toiminnanohjaaja Teemu Lehtomäki vastaa jatkossakin seura- ja kilpailutoiminnan tuki- sekä koordinointitehtävistä, sekä toimii kontaktina sponsorointi- ja media-asioille. SFL:n puheenjohtaja Ville Kotamäki vastaa SM-kisojen koordinoinnista sekä kaikista sääntökysymyksistä. Tapani Aulu jatkaa PDGA:n maakoordinaattorina, vastaten myös NBDG pro-tourista ja joukkuegolfin SM-kisoista. Hallituksen uusi tulokas Tuomo Tanskanen ottaa vastuulleen kaikki IT-järjestelmät ja -palvelut, sekä Kisakoneen kehittämistyön. Kiril Häyrinen jatkaa koulutus- ja valmennustyöryhmän johdossa, vastaten myös tulevaisuustyöstä ja yhteistyöstä muiden järjestöjen kanssa. Saija Lehto jatkaa jäsenrekisterivastaavana. Teemu Malmelin jatkaa Powergrip-tourin koordinaattorina, sekä vastaa myös pari- ja sekaparigolfin SM-kisoista. Ari Penttalan vastuulla on jatkossakin erilliskisojen koordinointi.

Valtionavusta päätetään seuraavassa hallituksen kokouksessa

Lajin suosio alkaa viimein näkyä myös ulospäin, sillä edellisviikolla SFL:lle jaettiin 20 000 euroa valtionapua. Tuki tullaan käyttämään vision mukaisiin kohteisiin SFL:n syyskokouksessa hyväksyttyä budjettiraamia mukaillen, sillä tukeahan saatiin alle puolet anotusta. Hallitus valmistelee ja päättää tarkemmin seuraavassa kokouksessaan maaliskuun aikana, miten tukea käytetään ja miten seurat voivat anoa sitä vision mukaiseen toimintaansa.