Uuden kauden kynnyksellä

Seison keskellä metsää puolen metrin hangessa, kartta kädessä ja neljä numeroa liian suuret saappaat jalassa. Karttaa osaan kyllä lukea ja sijaintini on helppo määritellä, mutta mihin pitäisi suunnistaa? Selkeästi se on kartan reunaan merkitty, joskin sinne on aika pitkä matka: SFL:n visio 2022.

Ilman kompassia tehtävä olisi mahdoton, mutta onneksi voin täysin luottaa osaavaan ja aktiiviseen hallitukseen. He kyllä pitävät minut oikeassa suunnassa. Ja vaikka välillä joutuisin hieman koukkaamaankin, niin tämä kompassi ohjaa varmasti takaisin reitille.

Nämä saappaat, jotka Poimalan Samilta sain, ovat niin isot, että tarvitaan siis lisää sukkia. Eli sitä todellista jalkatyötä, jota jäsenseurat uutterasti eri puolella Suomea toteuttavat. Tässä kuvainnollisesti tilanne, jolla nyt lähdetään uuteen frisbeegolfkauteen, seuraavalle etapille kohti päämäärää.

Hieno kilpailuvuosi on taas tulossa. Kotimaan kalenterissa on jo isoja kansainvälisiä kisoja sekä kauden suomalainen huipennus, SM-kilpailut. Amatööri- ja Pro-tourien hakuaikaa on vielä parisen viikkoa jäljellä, joten seurat huomio, nyt on aika aktivoitua ja laittaa hakemuksia sisään!

Mikä muuttuu vai muuttuuko mikään?

Lajin sääntöihin on tullut muutoksia. Ei mitään radikaalia, mutta pieniä muutoksia siellä täällä. Uuden sääntökirjan kääntäminen suomeksi on jo aloitettu ja tavoitteena on saada se jäsenistölle jakoon kotimaisen kilpailukauden alkuun mennessä.

Oletusarvona on, että kilpailuissa käyvät pelaajat osaavat säännöt ja myös noudattavat niitä. Näin tätä lajia voidaan kutsua oikeaksi urheiluksi. Se on myös osoitus pelikavereiden ja lajin kunnioituksesta.

Kaikkia yksityiskohtia ei tarvitse muistaa ulkoa. Sääntökirja kiekkokassiin mukaan ja tarpeen tullen sieltä on helppo tarkistaa tulkinnat. Sääntöjen mukaan pelaamista kannattaa harrastaa myös viikkokisoissa ja harjoituskierroksilla. Näin ne tulevat tutummiksi ja ”vahinkoja” sattuu huomattavasti vähemmän.

Vuorovaikutusta jäsenseurojen ja liiton hallituksen välillä tullaan lisäämään. Jäsenseuroilla on suurin vastuu strategian mukaisen toiminnan jalkauttamisessa. Tätä työtä liiton hallitus tukee kaikin mahdollisin keinoin. Ensimmäinen askel vuorovaikutuksen lisäämiseen on liiton foorumilla olevan seurapalstan aktiivinen käyttö. Tälle palstalle pitäisi kaikilla seurojen hallitusten jäsenillä olla pääsy. Mikäli se joltakin puuttuu, niin sähköpostia toiminnanohjaajalle.

Nyt on oikea aika hoitaa jäsenyydet ja lisenssit kuntoon sekä kilpailuhakemukset liiton hallitukselle. Kohta on lumi poissa ja sitten se on menoa taas.

Kisoissa nähdään,

Ville Kotamäki